Afspænding for ryg og hofter

Fredag d. 02 april 2010 af Lotte Paarup
Afspænding for ryg og hofter

Denne øvelse er god at bruge for dig, der har brug for at få ryggen til at slappe af – give slip på spændinger og få ny energi.
 

Sådan gør du

Læg dig på ryggen med underbenene støttet på en stol. Flyt stolen lidt frem og tilbage, så du finder den position, hvor du bedst kan slappe af i både ben og ryg. Du kan også ligge med fodsålerne op ad en væg. Læg evt. en lille pude under hovedet, da det ofte letter vejrtrækningen og afspændingen. Placer armene i en position, hvor de kan slappe af helt op i skuldrene. Tænk også på at slappe af i ansigt, kæbe, tunge, hals og nakke.

Mærk, hvordan dit åndedræt føles, uden at du gør noget ved det. Mærk ligeledes, hvordan din ryg fornemmes.


Sæt gang i dybe vejrtrækninger... 

Udvid den dybe vejrtrækning til den såkaldte "bølge", som er beskrevet herunder.

Lav bølgen, så længe du kan mærke, at den gør dig godt – det kan sagtens være i længere tid. Læg mærke til, hvordan krop føles og om fornemmelsen i ryggen forandres.

Prøv undervejs i øvelsen at mærke, hvordan ryggen og lænden hviler mere og mere i underlaget og nærmest smelter blødt for hver udånding. Øvelsen er specieltgod til at få lænden og den dybe hoftebøjer til at spænde af. Du giver dig selv en god massage for ryggen på denne måde, men det er vigtigt, at du arbejder godt med vejrtrækningerne for at få den fulde effekt.

Udover at være en super afspænding for din ryg, nyder dine hofter i stor stil godt af denne stilling og ikke mindst åndedrættet!

Læs mere i disse artikler