Din kropsholdning betyder (næsten) alt for din vejrtrækning

Fredag d. 06 december 2013 af Lotte Paarup
Din kropsholdning betyder (næsten) alt for din vejrtrækning

Din kropsholdning er MEGET vigtig for din åndedrætsfunktion. Ved at optimere din kropsholdning, får du automatisk et bedre åndedræt. Og med et bedre åndedræt, får du automatisk en bedre kropsholdning. I dette indlæg vil vi skitsere, hvorfor det hænger sådan sammen.

 

Som to skåle ovenpå hinanden

Forestil dig, som vist på illustrationen, at åndedrætsmusklen og bækkenbunden hver i sær er som en skål med åbningerne vendt mod hinanden. I en god kropsholdning er disse to skåle placeret lige ovenover hinanden, så de nærmest passer perfekt sammen. Dette er vist på personen til venstre på billedet.

Her er der plads for åndedrætsmusklen, til frit at kunne stemple ned og op i takt med hver eneste vejrtrækning. På den måde samarbejder åndedrætmusklen og bækkenbunden. Åndedrætsmusklen samarbejder også med mave og rygmuskler som er vigtige for din kropsholdning. Det er altså et reflektorisk (automatisk) system, der skal fungerer helt af sig selv i din krop.


I en forandret (ikke optimal) kropsholdning, som er vist med et enkelt eksempel til højre på illustrationen, kan du se, hvordan de to skåle ikke er rettet lige imod hinanden. Her peger de to skåle væk fra hinanden, og der er mere modstand for åndedrætsmusklen, når den skal gøre sit arbejde. Den er altså lidt forhindret i at gøre et godt arbejde, hvis kropsholdningen ikke er optimal.

I den optimale kropsholdning (billedet til venstre), hvor de to skåle er placeret ovenover hinanden, støttes ligeledes den gode kropsholdning. Mange muskler fungerer automatisk langt bedre, du vil føle dig stærkere og ikke mindst mere stabil, have en stærkere bækkenbund, og i det hele taget et langt bedre udgangspunkt for at bevæge dig og undgå smerter. Selvfølgelig udover at åndedrættet fungerer langt bedre, helt af sig selv!

 

Kropsholdningen starter fra dine fødder

Dine fødder og den måde du står, går og bruger dem på, betyder enormt meget for din kropsholdning, og dermed også for din bækkenbund. Placeringen af de to skåle afhænger af, hvor godt du bruger dine fødder, og hvordan du står på dem…

Prøv dette:
Stil din med begge fødder i gulvet (uden sko), og leg lidt med at lægge vægten forskellige steder hen… frem mod tæerne, tilbage mod hælene, mod indersiden, mod ydersiden, over på den ene fod osv. Læg samtidig meget mærke til, om det ændrer din kropsholdning? (stil dig gerne foran et spejl) – og om det følelsen af din bækkenbund? det gør det!

Du har det bedste udgangspunkt, der hvor vægten er fordelt ligeligt på begge fødder – ift. de forskellige yderpunkter beskrevet ovenfor. Det er også vigtigt, at du ikke står med overstrakte og fastlåste knæ – de skal være løsnet lidt op. De fastlåste knæ påvirker også holdningen.

 

Med et bedre åndedræt, får du automatisk en bedre kropsholdning

Et forbedret åndedræt giver automatisk en bedre kropsholdning, da det afspænder en lang række muskler, som bliver for korte eller bare stive af et uhensigtsmæssigt åndedræt. Samtidig aktiverer et godt åndedræt en masse muskler, som er vigtige for kropsholdningen. Et godt åndedræt sætter ligesom kroppen mere på plads, får den til at hænge sammen – og får de to skåle til at passe ovenpå hinanden.

 

Læs mere...

Læs meget mere om bækkenbunden i denne artikel! 

(Illustration: kunstmaler Ole Gernot)

Læs mere i disse artikler