Virker motion kun, hvis det gør ondt?

Torsdag d. 20 februar 2014 af Lotte Paarup

Virker motion kun, hvis det gør ondt?

Jeg ville gerne dyrke yoga hver dag. Indrømmet, det sker for sjældent, så yogamusklerne afløses af dårlig samvittighed – indtil jeg tager den helt hårde tur på måtten og bagefter er så øm, at jeg ikke får lyst til at gøre det til en daglig vane. Skal motion gøre ondt for at virke? Eller kan jeg nøjes med 10 minutters blid træning dagligt frem for en hård time om ugen? Jeg har ikke ambitioner om at tabe mig, men drømmer om at få lidt fastere muskler og en bedre fornemmelse af min krop.
Anna

 

SVAR:

Hej Anna

Det er en gammel skrøne, at motion skal gøre ondt for at virke! Det er jeg lige aller først nødt til at slå fast med syvtommersøm. Den hårde times træning om ugen er naturligvis bedre end ingenting, med mindre du går så hårdt til værks, at du får skader af strabadserne – hvilket jeg forudsætter, at du ikke gør.

Det er imidlertid ikke farligt at blive muskel øm, hvilket jeg læser det som, men det er ret sandsynligt ikke den bedste strategi for dig at vælge. Dels mister du motivationen, som du beskriver – og det er noget af det aller vigtigste for at holde træningen kørende. Dels er det absolut ikke det mest effektive, når du ønsker at få en lidt fastere krop og en bedre fornemmelse af din krop.

Jeg vil klart anbefale dig, at nøjes med de 10 minutter, du foreslår om dagen. Det ville dog være godt nogle dage i ugen at supplere med et lidt længere træningspas, fx 30 minutter. Men den daglige blidere træning er langt bedre for din krop, da det giver en gentagelse, som er vigtig ift. at få en bedre kropsfornemmelse. Det kræver hyppig tilbagevenden til kroppen, altså et 100% fokus på kroppen. På den måde banes vejen for din opmærksomhed i kroppen hver dag, og nervesystemet hjælper dig godt på vej.

Jeg vil anbefale dig, ikke at vælge de samme yogaøvelser hver dag. Lav nogle små programmer, fx 3 forskellige, som du kan veksle imellem. Tænk så på, at du skal have 100% fokus på træningen, når du træner – så er effekten langt større, end hvis du tænker på alt muligt andet samtidig.

De fastere muskler i kroppen skal nok komme med den gentagne træning over tid. husk at vedholdenhed belønner sig – god træning!