Øvelser til halen!

Torsdag d. 22 juli 2010 af Lotte Paarup
Øvelser til halen!

Det er vigtigt at logre med halen for at holde bækkenbunden veltrænet og levende.

Brug disse 4 "Hale-øvelser" - lav dem nu!

 

ØVELSE 1 – massér halebenet
For at vække halebenet og musklerne i området skal det stimuleres.

Massér halebenet med dine fingre eller brug et redskab – fx en lille bold eller en foam roller.


ØVELSE 2 – logre med halen
Øvelsen kan laves stående med let spredte ben og let bøjede knæ. Du kan også udføre øvelsen stående på alle 4, som gør den en smule mere specifik. Brug begge versioner…

Forestil dig, at du kan tegne en streg med dit haleben. Tegn nu en cirkel med halebenet – på gulvet hvis du står - og på væggen bag dig, hvis du er på alle 4. Lav så stor en cirkel som muligt med bløde glidende bevægelser.

Skift retning når du syntes, og fortsæt så længe du orker.

Mærk efter hvordan halebenet og hele bækkenet svinger rundt, som var det et dyr, der logrede med halen.


ØVELSE 3 – mærk halen
Denne øvelse kan du lave i alle de positioner, hvor du kan nå dit haleben med fingrene – og hvor du ikke spænder alt for meget op andre steder i kroppen.

Placer nogle 1 eller 2 fingerspidser helt nede på halebenet – du skal helt ind mellem ballerne og ned til bunden, hvor knoglerne stopper, det er halebenet.

Hold fingrene der, tag nu en dyb dyb dyb indånding, hvorefter du ånder godt og langt ud, mens du samtidig spænder bækkenbunden, og mærker halebenet flytte sig lidt fra fingrene – altså du logrer med halen.

Når du spænder bækkenbunden, så forestil dig, at du skal snøre sammen omkring endetarm og urinrør.

På næste dybe dybe dybe indånding slipper du spændingen i bækkenbunden, og måske du mærker halebenet glide lidt tilbage mod fingrene igen.

Denne øvelse kan godt være svær i starten, men øv dig og brug dine vejrtrækninger hele tiden som beskrevet ovenfor. Du kan også bare slippe med fingrene og fortsætte med vejrtrækningerne og træningen, når du har styr på det.

Lav så mange du orker.


ØVELSE 4 – visualiser halen
Når du bevæger dig rundt i hverdagen, så mind dig selv om, at halebenet kan bevæge sig. Forestil dig samtidig at det bevæger sig – uden at det i virkeligheden gør det. Visualiser halebenets logren, som om du havde en hale, der logrer bag dig, når du bevæger dig.

Det virker!

Læs mere i disse artikler