Træning for inderlårene?

Torsdag d. 30 januar 2014 af Lotte Paarup

Træning for inderlårene?

Jeg har altid haft nogle gode buler på inderlårene. Det kan godt give udfordringer, når jeg skal prøve bukser, fordi lårene skal kunne være der, og når jeg har bare ben, generer det, at den øverste del af inderlårene går mod hinanden. Som yngre plagede det mig en del, men jeg har også indset, at sådan er jeg åbenbart bygget. Alligevel har jeg fået lyst til at gøre noget ved det? Jeg er nemlig kommet rigtig godt i gang med en sundere livsstil, hvor jeg spiser sundt, løber to gange om ugen og styrketræner en enkelt. Så: Kan jeg træne flæsket på inderlårene væk? Jeg er 44 år.
May, Slagelse

 

SVAR:

Hej May

Nej, det kan du altså ikke! Du kan via træning gøre dine lår og inderlår fastere, men du kan også risikere at gøre dem endnu større, dog fastere… hvis du går meget ihærdigt til den, og træne med tung vægt for inderlårene i sådan en lidt gammeldags maskine, hvor du sidder og skal samle benene imod modstand. Du skal dog gå til den, men du skal simpelthen tænke anderledes omkring dine inderlår – det er ikke træningen, der gør den største forskel.

Dit løb er super fint, og alt hvor du får brugt nogle kalorier - for du skal se på din vægt… lårene er jo et af fedtdepoterne for os kvinder, ment som et depot for overlevelse, når der ikke er (var) så meget mad i en periode. Så snart du taber dig, er jeg sikker på, at du vil føle dine inderlår mindre mod hinanden.

Når det så er sagt, så er din kropsbygning altså ikke til at løbe fra! Som du selv skriver, er du åbenbart sådan bygget. Og ja, sådan er det, jeg hører selv til en af dem. Det er ofte tydeligst hos os, der er lidt kalveknæet, dvs. hvor knæene er tæt på hinanden, når du ser dig selv forfra. Det betyder også meget, hvordan dit bækken og dine lårben er skruet sammen. Hvordan du står på og bruger dine fødder, betyder også en del for hele benets placering og dermed følelsen af låret. Alt i alt kan man med den rette træning rette en del ud, men vi kan ikke ændre dine gener fra starten. Det er vel at mærke ikke via traditionel styrketræning.

Sidst men ikke mindst vil jeg minde dig om, at fedtdepoterne reagerer på stress. Dvs. de bliver ofte større i stressede perioder. Og så er der kosten. Det er ikke nok bare at begynde at leve ”lidt sundere”, nej du skal i en længere periode prøve at skære nogle af de store syndere for fastholdelse af både fedt og væske 100% væk. Du kunne prøve at starte med gluten (og nej, det er ikke bare en overdreven trend, det virker) – og kan du tage sukkeret med, så vil du nå langt.

God fornøjelse med at få lidt mere plads mellem benene!