Træning for gravide i vand

Mandag d. 15 august 2011 af Ulla Due
Træning for gravide i vand

Næsten alle gravide bør motionere lige så meget som resten af den voksne befolkning. Det vil sige at man som gravid skal holde sig i god form med mindst en halv times daglig motion, hvor man gerne må blive varm og mærke at man får højere puls.

De fleste gravide oplever at det bliver tungere at bevæge sig, jo længere de komme i graviditeten.Nogle får ondt over lænden. Nogle oplever at de bliver hævede i benene, hvis de står eller sidder for længe ad gangen.

Træning i vand er et godt alternativ eller supplement til almindelig gymnastik, cykling eller gang. Man behøver ikke at kunne svømme for at træne i vand, men hvis man er nervøs for vand kan armvinger eller et korkbælte give tryghed Vandets opdrift gør at man som gravid føler sig lettere og nemmere kan lave øvelser, man måske ikke vil kunne lave på land, og det har vist sig at, blot det at være i vand mindsker hævelse i benene.


Svømning er en god ting, men hvis man bliver træt i nakke og lænd eller bliver øm i bækkenet af det, er det en god ide at erstatte eller supplere sin svømmetræning med øvelserne vist i programmet her.

Nogle gravide har desværre tendens til at få blærebetændelse eller svampeinfektioner i underlivet. Er du i tvivl om du har en infektion eller er du i tvivl om du må træne i vand, er det altid en god ide at tale med din jordemoder eller læge inden du går i gang.

Øvelserne i dette program er for alle gravide. Man må lave alle øvelser, også selvom man har ondt i lænden eller i bækkenet. Hvis der er øvelser som giver smerter, kan man prøve at lave øvelsen færre gange eller undlade øvelsen de næste gange man træner. Man kan vælge at lave hele programmet, når man går i svømmehallen, eller man kan vælge nogle af øvelserne ud.

Læs mere i disse artikler
  • Førogefter.dk - Masser af GRATIS artikler, øvelser og videoklip!