Træn din fodafvikling med en elastik

Tirsdag d. 10 februar 2015 af Lisbeth Bundgaard
Træn din fodafvikling med en elastik

Du skal bruge en bred TheraBand elastik til denne øvelse. Øvelsen træner din fodafvikling, som er basis for at du får noget ud af hvert eneste skridt du tager!

Hvis du har en god fodafvikling, bruger du hele din krop, dine led og muskler bedst muligt.

Se videoklippet for visuel instruktion, og læs med herunder...

 

Vidste du?

  • at den mest fornuftige bevægelse du kan foretage dig er at gå!
  • at de fleste mennesker går så lidt hver dag, at det i sig selv på mange måder er sundhedsskadeligt!
  • at din krop elsker at gå - det er dit oprindelige transportmiddel!
  • at 80% af tiden du går, står du på 1 ben!

 

Sådan gør du:

Placér elastikken på langs af foden fra hæl til tå, så enderne kan nå op til hoften.

Arbejd med fodafviklingen i foden ved at placere hælen i underlaget og rulle ned over foden, samtidig med at du gradvist lægger vægten frem over foden - og tænker på at gøre foden både bred og lang i elastikken, som en vifte der folder sig ud.

Rul langsomt tilbage over foden igen og læg vægten på modsatte fod.

Forestil dig din fod ligesom rygsøjlen, at du ruller hvirvel for hvirvel, her bare knogle for knogle (vi har 26 knogler i foden, så der er nok at rulle over :)

På billedet ses en model af foden nedefra.
 


Tænk på at rulle fra hælen og lav et aftryk af hele foden/knoglerne her - helt ud til tæerne og sæt af igennem storetåen.

Når du sætter af gennem storetåen, aktiverer du de naturlige reflekser op igennem benet, men også helt op til din bækkenbund samt mave og rygmuskler - sving "elastikbenet" videre oppe fra hoften og prøv tage nogle skridt fuldt ud på denne måde.

Husk også modsatte fod/ben!


Læs mere i disse artikler