To yoga stillinger

Fredag d. 02 april 2010 af Rikke Hansen
To yoga stillinger

Ploven/Halasana
Ploven påbegyndes med at du ligger på ryggen på gulvet. Benene skal være samlede. Tag knæene til brystet og find roen i vejrtrækningen.

Når du er klar, ruller du stille og roligt op på skuldrene (nakken), og placerer fødderne bag hovedet. Ben/knæ skal holdes så strakte som muligt. Lad hænderne/håndfladerne støtte på ryggen/lænden, og hvis muligt lad fingrene pege opad. Behold armene bag ryggen. Når armene er bag om ryggen gør det, at du nemmere kommer op på skuldrene, som er en del af målet med øvelsen. Brug vejrtrækningen for at finde ro i øvelsen og for at give slip på spændingerne.

Hvis du ønsker mere stræk i øvelsen, kan du forsøge at få tæerne længere ind mod hovedet, og armene kan samles bag ryggen og flettes, så brystet kommer helt ind til hagen. Denne øvelse gør ryg, nakke og skuldre smidige og fører frisk næring til rygsøjlens nerver. Den løsner i armene, og åbner brystkassen. De indre organer bliver endvidere masseret, fordi underlivet presses sammen. Øvelsen er utrolig god til at stimulere stofskiftet, da du i øvelsen masserer skjoldbruskkirtelen.


 


Fosterstilling/Balasana
Fosterstilling er en af de yogastillinger, der bruges som en slags hvilestilling. Den er god for at blive afkølet, og for at få fornemmelsen af grounding. Den giver et godt stræk på forsiden af foden og anklerne, og et mildt stræk for hofterne og ryggen. Du kan få fornemmelsen af at være indeklemt. Det er ok. Det er en del af processen og vil gå væk med tiden. For nogle er den nem, for andre meget svær og hård bl.a. på grund af pres på knæene.


Læs om yoga her

Læs mere i disse artikler