Stræk ud – hvad er 40+ bedst?

Mandag d. 13 maj 2013 af Lotte Paarup

Stræk ud – hvad er 40+ bedst?

Jeg har hørt mange forskellige meninger om strækøvelser, men uanset hvad andre mener, så elsker jeg at strække ud. Nu er jeg bare kommet i tvivl, om der er forskel på, hvordan og hvor meget man kan strække en ung krop og min 45-årige krop, som ikke længere er helt så smidig og faktisk er begyndt at stritte lidt imod?
Pia
 

SVAR FRA LOTTE:

Hej Pia

Jeg kan rigtig godt lide din sætning; … men uanset hvad andre mener, så elsker jeg at strække ud. Det er præcis sådan, at mange mennesker har det – og det er præcis sådan det skal være, at vi er i stand til at mærke efter i vores kroppe, hvad der føles godt for den. Alt for mange mennesker i dag, de retter sig alt for meget efter, hvad den nyeste forskning fortæller, og glemmer at mærke efter, hvad deres krop egentlig fortæller dem. Den store hage ved forskning er dels, at det kun er et lille bitte udsnit af et meget stort emne, og dels bliver hele historien om resultaterne sjældent formidlet sagligt i pressen.

For at svare på dit spørgsmål vil jeg meget kort sige, at der sagtens kan være forskel på, hvor meget din krop kan strækkes i forhold til en yngre krop. Men der kan lige så godt være ingen forskel, for masser af yngre kroppe er alt for stive og ”rustne”, fordi de ikke bruger dem eller bruger dem uhensigtsmæssigt.

Hvis du med dit spørgsmål mener, om din krop som udgangspunkt burde kunne strække sig mindre end en yngre krop. så i teorien ja, men du kan sagtens træne dig til at bevare eller få din ungdoms smidighed igen. Det drejer sig om at træne korrekt og hyppigt – og ikke kun med strækøvelser, men også med bevægeøvelser, der samtidig gør dig mere smidig.

Der er ingen forskel på, hvordan en krop skal strække ud set i forhold til alder. Uanset alder er det de samme strækøvelser, som vi bør lave. Det afhænger derimod meget mere af den individuelle krop, hvilke stræk den har behov for, frem for at se på alder. Du skal altid gå ud fra, at der hvor du føler sig stivest og mest ”rusten” i din krop, det er der, hvor du skal strække ud. Det kan være forskellige fra person til person, men som overordnet guide, vil jeg anbefale dig at strække hele bagsiden af din krop; lægmuskler, ryg/lænd og nakke – faktisk gerne helt nede fra foden, hvor du har stor gavn af at massere svangen først. Det er også en rigtig god ide at strække dine brystmuskler og ikke mindst forsiden af dine lår og dine hofter, inkl. baller.

Jeg anbefaler dig i øvrigt at bruge tid på at massere din krop med bolde og/eller ruller. Det er ofte mere effektivt end de traditionelle stræk øvelser.

Held og lykke med at holde din krop smidig som en kat resten af livet ?

Med venlig hilsen Lotte Paarup

Læs mere i disse artikler