Stiv i hele kroppen

Tirsdag d. 10 november 2015 af Gitte Høj og Lotte Paarup
Stiv i hele kroppen

 

Magasinet LIV har testet en række øvelser med de grønne mini bolde.

Se øvelserne med de geniale grønne mini bolde, og læs hvad testpersonen fik ud af at udføre øvelserne.

Fysioterapeut Lotte Paarup har leveret øvelserne, og du finder de Grønne mini bolde her

"Jeg kan især mærke bedring om natten", sagde testpersonen. Læs hele beretningen i pdf´en nedenfor...

 

Her et uddrag af øvelserne:

PROBLEM: Stiv i hele kroppen
LØSNING: Massage med grønne mini bolde

Lav øvelserne hver dag i tre uger og herefter 3-4 gange om ugen.

I alle stillingerne skal du ligge så længe, du kan, og du skal arbejde med din vejrtrækning for at få det optimale udbytte af øvelserne. Tjek eventuelt Åndedrættet.nu.

Med de små bolde skal du lave rulleøvelser og på den måde massere dine muskler og dit bindevæv. Øvelserne laver du spontant og frit, for der er ikke nogen bestemt eller præcis måde at massere på.

 

Massér ballerne

  • Læg dig på ryggen med den ene bold under den ene balle. Massér nu ballen. 
  • Brug god tid på at komme rundt i den store ballemuskel og komme i dybden.
  • Husk begge baller.


… så lænden

  • Bliv liggende på ryggen, og placér nu begge bolde i lænden. 
  • Massér lænden med boldene.
  • Brug god tid, og lad tyngdekraften arbejde for dig: Flad ud over boldene.
     

Fortsæt op langs rygsøjlen

  • Fortsæt med at massere op langs rygsøjlen og på hver side af rygsøjlen med begge bolde. 
  • Massér også helt op til starten af rygsøjlen – dog ikke selve nakken.
  • Hvil eventuelt hovedet i dine hænder, og bevæg dig på forskellige måder over boldene.


Slut af med at massere dine fødder

  • Stil dig op, og massér først den ene fod igennem. 
  • Pres den godt op i svangen. Sæt hælen i gulvet, og massér forfoden med bolden. 
  • Rul også med tæerne, og bøj dem ned over bolden.
  • Herefter står du med begge fødder i underlaget for at mærke forskel på den fod, du har trænet, og den, du ikke har trænet. 
  • Så gør du det samme med den anden fod.


Læs testepersonens beretning/oplevelser i pdfén.

Læs mere i disse artikler