Din indkøbskurv er tom.

Sådan nurser du din ryg, psoas samt ro-systemet

Lørdag d. 23 maj 2020 af Lotte Paarup

 

Fantastisk stilling til dit åndedræt, ryg og psoas samt ro-systemet

Jeg vil vise dig en stilling, der er helt fantastisk enkel. Samtidig er den lige så fantastisk god for dit åndedræt og ikke mindst din ryg samt hofter – herunder også psoas musklen (den dybe hoftebøjer).

Det kunne se ud som om, at du bare skal lægge dig på ryggen… Det er ikke helt så simpelt, læs derfor med her!

Se også dette indlæg på åndedrættet.nu med brug af SPIRO til børn
 

Stillingen er også en grundstilling, til dig der har et stresset system. Dvs her kan du lægge dig og trække vejret og balancere nervesystemet. Det er også en fantastisk stilling for dig, der har rygsmerter.


SÅDAN INDTAGER DU STILLINGEN (spring ikke over - det betyder alt for effekten!)

  • Læg dig på ryggen med underbenene støttet på en stol eller sofa. Det skal være meget tæt, så stol eller sofa er helt tæt på dine baglår og bagdel. På den måde kan du få dine lårben til at pege lodret mod loftet, så der er min 90 graders vinkel i hofterne. Dette er VIGTIGT for stillingen, så du skal tilstræbe dette bedst muligt.
  • Lad endelig knæene flyde “sjusket” ud mod siderne, så du slapper helt af i dine lår, baller og hofter. Du kan chekke det ved at se om “kødet” (muskler mv) på dine lår er helt slappe og kan ruskes let.
  • Så er der overkroppen, som også skal ligge godt og have god kontakt til underkroppen. Dette har de færreste, når de ligger fuldkommen flad med hovedet på gulvet. Det kræver for de fleste, at hovedet og skuldrene = overkroppen justeres lidt væk fra underlaget, faktisk i retning mod bækkenet.
  • Du kan prøve dig frem med en ganske almindelig pude, som allerede gør en del. Men det aller bedste vil være at stable noget skråt på benene. Sådan løftes ikke kun hovedet men også skuldrene og overkroppen lidt. Det skal være helt tyndt ned mod skulderbladene, og så skråt opad mod hovedet. Du kan prøve med puder og tæpper.
  • Den ultimative pude er den specielle pude til åndedrætstræning. Det er også den pude, der er brugt på billedet. Det betyder vanvittigt meget for, hvor godt du kan trække vejret, at du ligger på denne måde. Puden kan du læse mere om og se hvor du kan købe den her
  • Armene placerer du, hvor du slapper bedst muligt af. For mange vil det være med håndfladerne opad lidt ud mod siderne.
     

Først lander du lige i underlaget… Mærker hvordan dit åndedræt føles, uden at du gør noget ved det. Mærk ligeledes, hvordan din ryg fornemmes. Og læg speciel mærke til, hvordan du lander (ligger) med bagsiden af kroppen i underlaget?


SÆT GANG I GODE ÅNDEDRAG

Brug nu dit åndedræt bevidst, fordyb det… og vær bevidst om både ind og udåndinger. Udåndingerne er lige så og næsten vigtigere end indåndingerne.

Læs her kort om det gode 3-dimensionelle åndedræt.

Lær mere på dette videoklip.

Brug nu dit åndedræt til at massere dig selv indefra. Masser din ryg, dit bækken, din mave og ribben hele vejen rundt. Åndedrættet er en bevægelse indeni dig ALTID!
 

Læg mærke til, hvordan din krop føles og om fornemmelsen mod underlaget forandres? Eller om andet forandrer sig?

Måske om ryggen og lænden hviler mere og mere i underlaget og nærmest smelter blødt for hver ind og udånding. Jo mere din ryg slipper for tyngdekraften og lander mod underlaget, desto bedre slapper den af.

 

TYNGDEKRAFT, UDGANGSSTILLING OG ÅNDEDRÆT

Denne stilling er super virksom ift ryggen og psoas musklen. Det er specielt pga tyngdekraftens virkning her, og samtidig udgangsstillingen for hofterne.

Øvelsen er specielt god til at få lænden og den dybe hoftebøjer til at spænde af. Du giver dig selv en god massage for ryggen på denne måde, men det er super vigtigt, at du arbejder godt med vejrtrækningerne for at få den fulde effekt.

Samtidig er det en favorit stilling at lægge sig, når kroppen skal have ro, nervesystemet reguleres og i det hele taget bare trække vekjret lidt bedre.
 

SPIRO FOR TYNGDE OG VARME

Som du kan se, ligger jeg med en sort pude ovenpå mig. Den er helt igennem fantastisk, og giver mig en tyngde, som er helt unik ift at trække vejret og det at ligge i denne stilling og få det optimale ud af det.

Det er en såkaldt SPIRO, som kan opvarmes i mikrobølgeovn. SPIRO er fyldt med økologisk naturfyld.

Spiro tyngde og varmepude finder du her

Se også dette indlæg på åndedrættet.nu med brug af SPIRO til børn

Læs mere i disse artikler

  • Lotte Paarup giver råd om rygproblemer, rygsmerter og åndedræt

  • Få 3 øvelser til åndedrætsballonen i ryggen fra Lotte (inkl bonus video)

  • Kort øvelsesprogram til et friere åndedræt og ro til nervesystemet

  • Kort guide til forskellige åndedræts-gadgets