Så stopper det fedt på maven...

Mandag d. 09 juli 2012 af Lotte Paarup

Så stopper det fedt på maven...

Jeg kan se det – jeg har fået mere fedt på maven! Og det skal bare væk igen. Hvordan får jeg bedst mulig bugt med det, jeg har læst så smukt hedder bugfedt? Har du nogle særlige tips og øvelser?
Susanne


SVAR FRA LOTTE:

Hej Susanne

Nu kender jeg ikke din alder, men vi har desværre en tendens til med alderen lettere at få samlet lidt mere fedt på sammen på maven. Årsagen kan bl.a. være den forandrede hormonbalance til sammenligning med dengang vi var 25! Det kræver altså i de fleste tilfælde en større indsats og opmærksomhed, når vi bliver ældre.

For at få bugt med fedtet på maven, anbefaler jeg dig at se på forskellige elementer af dit liv. Vi kan starte med træningen. Det er naturligvis vigtigt at træne, men ikke nødvendigvis vigtigt at lave en masse mavebøjninger. Mavebøjninger fjerner ikke bugfedtet, men former taljen og musklerne. Det er langt vigtigere, at du generelt får bevæget dig nok, så energi indtaget ikke overstiger forbruget. Det er også vigtigt for din maves form, at du trækker vejret godt, og ikke går og tænker på at suge maven ind til daglig (dette kan du have lært ved nogen former for træning). Du kan desuden forme taljen ved mange forskellige træningsformer, men undgå altid overdreven traditionel træning af maven. Arbejd i stedet med få gode og effektive øvelser, din vejrtrækning og din kropsholdning. En forbedret kropsholdning slanker med det samme!

Jeg vil alligevel anbefale dig en enkelt metode og redskab, som er yderst effektiv for taljen og bugfedtet – dog kan den ikke fikse det alene. Det er den populære hulahopring med vægt i, Powerhoop. Den er genial til at gå gang i mavemusklerne, og samtidig masserer den flæsket god og grundigt, hvilket er en effektiv faktor, hvis fedt og væske skal forsvinde.

Kroppen lagrer fedt i bestemte systemer, som bl.a. påvirkes af stressniveau og hormon balance. Maven er desværre et af de steder, der hos kvindekroppen er et populært fedtlager. Hvor meget der fyldes på dette lager påvirkes i høj grad af stressniveau – stress giver ganske enkelt mere bugfedt. Det påvirkes af din søvn – sover du nok? Og sover du godt nok? For lidt søvn giver mere bugfedt.

Din kost er også ualmindeligt vigtig. Faktisk meget vigtigere end om du laver den rigtige træningsøvelse, når det handler om fedt på maven. For meget sukker og kulhydrater i den daglige kost giver mere bugfedt. Mange kvinder har også tendens til væskeophobninger i kroppens generelt, hvilket også er uhensigtsmæssigt for maven. Og så er det vigtigt at optimere din fordøjelse, som er alfa omega for overskud til træning, sund kost, velværet og ikke mindst den flade mave.

Det er i øvrigt også et rigtig godt råd at få gang i den gode gamle hamp handske. Brug den dagligt, det øger cirkulationen i huden og fedtlaget, hvilket er med til at få en mere spændstig og friskere hud. Og så er blodcirkulationen et must, hvis fedtet skal smelte væk.

Jeg anbefaler dig derfor at se på de forskellige områder og handle på disse, så skal du nok se resultat. Det er desuden en god ide at rådføre dig med eksperter indenfor kost og træning, så du får målrettet indsatsen. God fornøjelse ?

Med venlig hilsen Lotte Paarup