Pust liv i dit åndedræt

Mandag d. 27 marts 2017 af Emma Libner
Pust liv i dit åndedræt

Denne artikel giver en meget fin fortælling om åndedrættet, hvordan det er et vigtigt redksba for smertepatienter. Artiklen har oprindeligt været bragt i Samvirke, og Lotte Paarup medvirker som ekspert i artiklen. Du får bl.a. 3 øvelser.
 

En dyb indånding.

Samvirke har været på åndedrætskursus, hvor kroniske smertepatienter langsomt vender tilbage til livet, én vejrtrækning ad gangen.
 

Få kroppen til at slappe af og smerten reduceres

Åndedrættet er tæt forbundet med nervesystemet. Det betyder, at du med vejrtrækningen kan påvirke, hvordan kroppen har det.

Når du trækker vejret roligt gennem næsen, aktiverer du det parasympatiske nervesystem, som er med til få kroppen til at slappe af. Modsat kan din vejrtrækning, hvis du er presset, aktivere det sympatiske nervesystem, også kaldet »kæmp eller flygt«-systemet, som groft sagt er det, der udskiller stresshormoner.

Smerte opfattes af kroppen som stress, og når noget gør ondt, vil kroppen derfor slå over i »kæmp eller flygt«-systemet, musklerne vil blive spændte og vejrtrækningen overfladisk, og det kan forstærke smerten. Med et dybt og roligt åndedræt får kroppen derimod ro, og det kan have en smertelindrende effekt.
 

Kroppen er altid på arbejde

Du trækker i gennemsnit vejret 20.000 gange om dagen.

Åndedrættets motor kaldes på latin for diafragma. Det er mellemgulvet, en kuppelformet åndedrætsmuskel, som sidder under lungerne i brysthulen. På indåndingen trækker den sig sammen og bevæger sig ned mod bughulen, så luften kan løbe ned i lungerne. På udåndingen finder den tilbage til udgangsstillingen, i takt med at lungerne tømmes for luft igen.

I hvile ånder du cirka en halv liter luft ind i lungerne på en enkelt vejrtrækning. Dine lunger kan maksimalt rumme mellem 3 og 6 liter luft. 

Det gennemsnitlige antal vejrtrækninger pr. minut er 12. Jo mere stresset du er, jo mere overfladisk bliver din vejrtrækning, og så ryger du hurtigt op på flere. Antallet skal helst ligge omkring 6-8 for at have en rimelig balance. 

 

Træning hjælper mange

Træning med åndedrættet har en lang række positive effekter, som ikke kun kommer smertepatienter til gode.

I Danmark tilbyder blandt andre den humanitære forening International Association for Human Values (IAHV) en række åndedrætskurser for blandt andre virksomhedsledere, kræftpatienter, krigsveteraner og personer med stress, angst eller depression. Hos organisationen Breathe Smart, der blandt andet arbejder sammen med flere statsfængsler og kommuner, træner misbrugere og kriminelle åndedrættet for at minimere aggressioner og stress. 

 

Læs MEGET mere om åndedrættet på åndedrættet.nu

 

Læs mere i disse artikler