Din indkøbskurv er tom.

Psoas, en muskel med følelser og meget mere

Søndag d. 23 februar 2020 af Lotte Paarup

 

Kan muskler have følelser?

Det kan virke som et absurd spørgsmål, om muskler kan have følelser. Men uanset om du kan forestille dig det eller tror på det, så er det sådan. Dvs. ikke følelser som du kender dem fra dine tanker, men musklerne reagerer på det de bliver udsat for – ikke kun fysisk men også mentalt. Præcis som vi med vores almindelige følelser, reagerer på det som sker. 

Alle muskler kan finde på at reagere på dit liv, og det gælder både i positiv og negativ forstand. Der findes en helt konkret forklaring ved at kigge på nervesystemet, og hvordan det reagerer iftom du føler dig tryg eller i fare. 

Efter at have arbejdet med mennesker og min egen krop igennem mange år, er dette noget af det tydeligste, jeg har nogensinde har set. Jeg vil her fokusere på en enkelt muskel, om end jeg vil pointere, at jeg ikke normalt anskuer kroppen ud fra blot en enkelt muskel. Men denne er en ganske speciel af slagsen, nemlig den såkaldte Psoas muskel, på dansk den dybe hoftebøjer.

Psoas major er populært sagt en muskel med mange følelser – man kalder den sågar for en "skraldespand". Kort fortalt hører den til de muskler i kroppen, der beskytte os, når der er fare på færde... Eller i hvert fald, når kroppen oplever eller tolker livet eller hændelser som farligt.

Psoas beskytter os i vores dybeste inderst inde

Psoas er en vigtig muskel, som skal beskytte kroppen og organerne. Hvis vi f.eks. falder ned fra noget, vil vi reagere med at krumme os sammen. Dette ligger gemt i vores reflektoriske (automatiske) mønster og styres på hjerneniveau, dvs. ude af dine hænder. 

Denne reaktion gælder ikke kun for fysisk fare, men også for mental belastning som f.eks. stress og bekymringer. Smerte påvirker også på en sådan måde, at psoas reagerer negativt og bliver “sur” og uelastisk. Kroppen opfatter smerte som stress, og psoas reagerer med det samme på stress. Praktisk taget kan du forestille dig, at en del af dig "fryser fast". Dette billede er godt at bruge i relation til psoas.

Meddeler fra nervesystemet

Psoas er altså en del af den såkaldte “fear response”, som er koblet til vores primitive reflekser via nervesystemet. Psoas er på den måde koblet til vores autonome nervesystem, og er en såkaldt kæmp-eller-flygt muskel. Psoas kaldes for en “beskedsender fra nervesystemet”.

Når nervesystemet er presset, og din krop er endt i en stresset og belastet tilstand, ser vi behandlere meget ofte, at psoas musklen reagerer. Det kan opleves på mange måder, som fx smerte eller ømhed i hofter, bækken, ryg. Du kan føle dig skæv. Du kan have svært ved at holde på vandet. Du kan føle dig oppustet, have mavesmerter og med træg fordøjelse. Du kan i høj grad føle, at du har svært ved at trække vejret dybt. 

Begynd i dag at registrere din krops reaktionsmønster relateret til det som sker i dit liv. Læg mærke til, om der er et mønster i din krop, om dine muskler har følelser?

Åndedrættet og psoas

Psoas musklen og din åndedrætsmuskel er fuldkomment fysisk forbundne indeni din krop. Hvert eneste gode åndedrag nurser, masserer, ilter og hydrerer din psoas muskel. Dog kan det være virkelig svært at ånde dybt og 3-dimensionelt, som det gode åndedræt anviser... hvis psoas er frosset fast og blevet usmidig. Den blokerer ganske enkelt for, at du kan trække vejret dybt og føle dig fri i din krop.

Læs kort om det gode 3-dimensionelle åndedræt her

Med denne øvelse kan du arbejde med psoas og åndedræt. Men ofte kan det kræve en del mere at få adgang til psoas og åndedrættet.

Psoas og baby i maven

Også som gravid, er det godt at kende til psoas. 

En velfungerende psoas under graviditeten giver dig:

  • plads til din baby.
  • plads til dig selv når baby vokser.
  • bedre fordøjelse.
  • sundere ryg, bækken og hofter.
  • bedre bækkenbundsfunktion.
  • bedre vejrtrækning.
  • bedre blodcirkulation til baby og dig selv.
  • bedre nyre og organfunktion.
  • lettere fødsel.
  • styrker din kropsbevidsthed og kontakt med dig selv.
  • lettere at komme sig fysisk igen ovenpå fødslen, fx bækkenbunden.

 

Når du skal føde

En velfungerende Psoas spiller en vigtig rolle i den naturlige fødselsproces. Baby følger sin mors psoas som en spiral ned igennem fødselskanalen:

  • En elastisk psoas støtter og guider aktivt barnet ned i fødselskanalen.
  • En elastisk psoas letter udvidelsen af bækken.
  • En elastisk psoas giver dig mulighed for aktivt og lettere at slippe spændinger.
  • En epidural blokade kan resultere i en uelastisk psoas, som dermed forstyrrer den naturlige fødselsproces.

Læs mere i disse artikler