Med ryggen mod muren

Torsdag d. 24 juli 2014 af Lotte Paarup

Med ryggen mod muren

Jeg har så tit ondt i min ryg, og nogle gange kan jeg blive helt skrækslagen for, om det er for sent at rette op på et liv uden synderlig meget motion, men med rigtig meget skærmarbejde og børneløft. Hvad er de tre bedste ting, jeg kan gøre for min ryg nu og her. I min hverdag uden at lave for meget (for urealistisk) om?

 

SVAR FRA LOTTE:

Hej

Her kommer som ønsket mine tre bedste bud på, hvad du kan gøre nu og her, for at få en sundere og stærkere. ryg.
 

1.

Stræk og bevæg din ryg igennem i alle dens retninger HVER DAG, og meget gerne flere gange om dagen. Det kan du gøre let gøre på jobbet. Ryggen kan; runde og svaje, bøje mod siderne og dreje.

Brug også denne øvelse hver dag:

*Stå med fødderne i ca. hoftebreddes afstand.

*Tag en dyb indånding. Lad luften komme ud igen, mens du langsomt ruller mod gulvet ved først at føle hovedet smelte ned, dernæst brystet, skuldrene og resten af ryggen.

*Tøm den sidste luft ud af lungerne, når du er helt nede. Mærk samtidig et stræk på bagsiden af dine ben, men bøj knæene om nødvendigt. Lad hovedet og armene tynge nedefter og slap af i nakken.

*Ånd ind dernede, og lad derefter luften komme ud igen, mens du ruller ryggen hvirvel for hvirvel op igen, ved at starte fra halebenet og op igennem hele rygsøjlen - som om ryggen var en blød gummislange.

*Fortsæt mindst 5 gange, og du har fået blod til hovedet, ny
energi, blodcirkulation i rygsøjlen og færre muskelspændinger.
 

2.

Arbejd med kvaliteten af din vejrtrækning, for den er din rygs vigtigste makker. Brug vejrtrækningen bevidst i løbet af dagen. På hjemmesiden www.åndedrættet.nu kan du læse en masse og få en gratis lydfil, der guider dig igennem dit åndedræt.

Brug også denne øvelse hver dag:

*Sig på en stol, lidt fremme mod kanten og med godt spredte ben.

*Bøj nu fremover og udover helt ned imellem benene, hvor du bare lader overkroppen hænge afslappet ned.

*Forestil dig, at du har en stor ballon i ryggen. Når du trækker vejret ind, fyldes ballonen helt op. Når du puster ud, tømmes ballonen helt igen.

Din ryg er afhængig af din vejrtrækning. Med din vejrtrækning masseres ryggen, blodcirkulation og ilt strømmer til, de sløve muskler vågner og de spændte slapper af.
 

3.

Læg dig hver dag og gerne nogle gange om dagen ned på ryggen på gulvet.

 

 

 
Gør dette:

*Træk knæene mod brystet, tag nogle dybe vejrtrækninger.

*Hold derefter benene med ca. 90 graders vinkel i hofterne, gerne behageligt med knæene lidt mod siderne, og underbenene kan hænge mod gulvet. Tænk på at lade ryggen synke i underlaget.

*Bliv nu liggende her i denne stilling, og træk vejret dybt, med fokus på at din vejrtrækning ikke kun skal mærkes i maven men også på bagsiden igennem rygsøjlen.

*Læg dig efterfølgende på maven i en så behagelig og helt afspændt stilling som muligt.

*Tag nogle dybe vejrtrækninger, med nogle gode lange og langsomme udåndinger.

Mærk hvordan ryggen bevæger sig, når du trækker vejret – som en bølge der ruller ind fra korsbenet og op på indåndingen – og tilbage igen på udåndingen.

 

God fornøjelse og glæd dig til en bedre og gladere ryg!

Læs mere i disse artikler