Øm i lænden

Tirsdag d. 10 november 2015 af Gitte Høj og Lotte Paarup
Øm i lænden

 

Magasinet LIV har testet en række øvelser med den geniale foam roller.

Se øvelserne med rullen, og læs hvad testpersonen fik ud af at udføre øvelserne med vores foam roller.

"Jeg er slet ikke i tvivl om, at det virker", sagde testpersonen. Læs hele beretningen i pdf´en nedenfor...

Fysioterapeut Lotte Paarup har leveret øvelserne, og du finder den omtalte foam roller her  Foam Roller Rund - DIK (Medium hård)

 

Her et uddrag af øvelserne:

PROBLEM: Øm i lænden
LØSNING: Træning med foam roller

Lav øvelserne hver dag i tre uger og herefter 3-4 gange om ugen.
I alle stillingerne skal du ligge så længe, du kan, og du skal arbejde med din vejrtrækning for at få det optimale udbytte af øvelserne. Tjek eventuelt Åndedrættet.nu.

 

Få smidig ryg 

1.

  • Sæt dig på gulvet, stræk benene, og læg rullen på lårene og hænderne ovenpå. Vigtigt, at du kan slappe af. Mærk efter. Bøj eventuelt benene en smule, eller læg en pude under knæene.
  • Tag en indånding, og på udånding ruller du ned og hele vejen frem. Det er vigtigt, at kroppen giver slip
  • Rul op igen. Det gør du nogle gange. 

2.
  • Stå nu på alle fire med rullen ved siden af dig. 
  • Placér hånden, der er længst væk fra rullen, på rullen med håndfladen opad. 
  • Bøj så i albuen, og stræk så armen ved at rulle den hen over rullen, så du drejer brystbenet mod rullen og ryggen drejer med.

3. 
  • Læg dig med bøjede ben under dig for at hvile dig. 
  • Stræk armene over hovedet, og hvil dem på rullen. 
  • Panden hviler i måtten eller gulvet.
  • Træk vejret dybt nogle gange.


Se resten af øvelserne og testepersonens beretning/oplevelser i pdfén.

Læs mere i disse artikler