Din indkøbskurv er tom.

Luk munden nu!

Torsdag d. 04 marts 2021 af Lotte Paarup

 

HER FÅR DU ÅNDEDRÆTSTERAPEUT LOTTE PAARUPS GUIDE TIL AT KOMME IGANG MED AT LUKKE MUNDEN DAG OG NAT

Få helt konkrete tips og vejledning til, hvordan du gør!

På åndedrættet.nu kan du i en lang række indlæg læse om, hvorfor det er så vigtigt at ånde gennem næsen og ikke munden.

 

Både dag og nat...

Med dette skriv vil jeg gerne sætte fokus på forståelsen for, hvorfor det er så vigtigt at ånde gennem næsen… også om natten!

Rigtig mange benytter allerede vores Sleep Tape, som holder munden lukket til natten. Med denne guide vil jeg også hjælpe Jer på vej… Jer der skulle ønske at komme i gang med at bruge tapen. Det betyder meget, om du har succes med det fra start, så du ikke opgiver eller får det for svært med det.

Du får også et tip om, hvordan du passer rigtig godt på din hud, som er specielt udsat på dine læber, når tapen anvendes hyppigt.

 

Luk munden, også om natten!

At lukke munden øger din iltning og sænker stressniveauet i din krop. Det er altså supervigtigt, at du får lukket munden, så du bruger næsen til den primære luftvej. Skal du have det bedre, er det af ultimativ stor betydning, hvis du virkelig skal mærke fremgang. Ellers vil din krop konstant modarbejde og meget let falde tilbage ganske hurtigt efter fremgang.

Først og fremmest skal du i gang med at observere dig selv. Har du en tendens til at ånde gennem din mund? De fleste vil svare nej, fordi de tjekker i dette øjeblik, og i situationer med opmærksomhed og ro. Men hvad sker der, når du tænker på noget, foretager dig noget, og ja når du er presset? Og hvad sker der om natten?

Om dagen kan du selv gå i gang med at observere, og du kan bede andre omkring dig hjælpe dig. om natten er du nødt til at bede om hjælp fra din partner, børn eller andre der kunne sove med dig. de skal tjekke dig nogle gange om natten, og i løbet af nogle dage.

Måske ved du allerede, at du snorker! Det er meget normalt at snorke, men det er absolut ikke optimalt. Det meste snorken foregår gennem munden, og det er ikke meningen, at vi skal ånde gennem munden om natten, og at vi skal snorke. At snorke er et tegn på, at noget ikke fungerer optimalt, og det handler om åndedrættet i langt de fleste tilfælde.

 

Min erfaring er, at de fleste stressede og belastede personer har en grad af at ånde gennem munden. Og mange gør det som primær vej. Dette er ikke optimalt for at få det bedre, og det er vigtigt at arbejde med.

 

Om dagen…

Om dagen skal du i gang med at minde dig selv om at lukke munden, når du ikke taler! Du skal måske lave en aftale med en omkring dig, der venligt kan hjælpe dig med at blive mindet om det. Og du kan lave små reminders til dig selv, som du i løbet af din dag støder ind i. Repetition er supervigtigt her, hvis du skal forandre en gammel vane.

 

Om natten…

Om natten kan du af gode grunde ikke minde dig selv om at lukke munden. Derfor vil jeg her anbefale dig den eneste effektive metode, jeg selv kender til, for at holde munden lukket om natten. Du skal til at bruge mundtape, Sleep tape hedder det også. Det er små stykker tape, der simpelthen holder din mund lukket, så du bruger næsen, som den er skabt til – nemlig primært at ånde igennem.

Det er hudvenlig tape, der sættes på munden, når du sover. Kroppen finder herved ud af, at vejrtrækningen skal foregå igennem næsen og ikke munden. Du vil blive overrasket over, hvor let luften finder vej gennem næsen, også selvom du føler, at der ikke er passage. Du vil også blive overrasket over, hvad det gør ved din søvn, og hvor meget mere frisk du kan føle dig om morgenen.

 

Sådan kommer du i gang med at tape din mund

Det er meget forståeligt, hvis du ikke lige syntes det lyder rart at sove med tape på munden. Derfor skal du vænne dig til at bruge tapen om dagen, så du finder ud af, at det sagtens kan lade sig gøre. På den måde finder din krop også ro med at anvende tapen, og du bliver tryg ved det.

For nogle tager det lang tid at komme i gang og blive tryg, for andre er det en lettere sag, end de havde forestillet sig. Men mærk altid efter, hvad din krop fortæller dig! Det er ikke meningen, at du skal stresse den yderligere… så hvis du bliver meget presset eller angstprovokeret af at skulle benytte tapen, så er det måske ikke rette tidspunkt.

 

Hvis du ikke er klar endnu… til at begynde at lukke munden, og slet ikke med tape? Så anbefaler jeg i stedet for, at du starter et andet sted med dit åndedræt. Det kan være med andre øvelser, og andre veje ind i din krop. Det skal gerne have åndedrættet som omdrejningspunkt. Rigtig mange har gavn af at starte med programmet Liv i dit åndedræt (Download) .  Vær tålmodig og vend tilbage til tapen, når du har arbejdet med kroppen på anden måde i et stykke tid.

Du kan sikkert fornemme, at jeg er meget vedholdende her:
Du må ikke undervurdere betydningen af at få den mund lukket!

 

Kom i gang sådan:

  • Begynd med at vænne dig til at bruge tapen, når du er i ro, fx ved computer, TV eller læsning.
  • Hvis du finder det meget svært at tape munden, kan du begynde med at placere tapen lodret, så der fortsat er lift luft til siderne mellem dine læber.
  • Du begynder altså i dagtimerne, først i hvile, og så kan du progrediere til aktivitet, som fx madlavning, til rengøring mv.
  • Hvis du endnu ikke føler dig klar til at bruge tapen til natten, kan du tage en middagslur med tape.
  • Når du skal i gang til natten, er det en god ide at tage tapen på lidt tid før, du lægger dig. På den måde finder du ud af, at lader sig gøre.

 

Vær vedholdende…

Det gælder om at være vedholdende, og ikke skælde dig selv ud, hvis du vågner op og har taget tapen af. De timer du har haft lukket din mund, er altid bedre end ingenting. De fleste vil i begyndelsen fjerne tapen i søvne. Med tiden vil du opleve, at du vågner op næste morgen, stadig med tape på.

The Sleep Tape 1M  kan anvendes til både børn og voksne. Men det er vigtigt du ved, at det ikke beregnet til at blive brugt som erstatning for medicinsk rådgivning fra professionelt personale. Det anbefales ikke til børn under 5 år. Benyt heller ikke Sleep Tape ved mistanke om opkast. Du skal altid søge hjælp fra en professionel, hvis du er det mindste usikker på brug af denne metode. Du skal dog være klar over, at ikke mange kender til brug af tape.

Du kan også benytte helt almindelig ”Englehud” fra apoteket. Sleep Tapen har afpasset længde og i hver ende ingen tape, der gør at den er let at tage af, når der er brug for det. Derfor bør du med englehuden lige bukke lidt om i hver ende, inden du tager det på.

 

Her kan du et lille klip med et barn, der bruger tapen i dagtid 

 

Tip til at passe godt på den sarte hud på dine læber

Nogle vil i begyndelsen eller i perioder opleve, at huden på læberne er meget udfordret af tapen. Derfor kommer her nogle praktiske råd til at afhjælpe og passe på den sarte hud:

  • Du kan lige sætte tapen på din trøje og tage den af igen, inden du placerer den over din mund. Det tager lige lidt af evnen til at klistre fast. For de fleste klistrer det ganske glimrende alligevel. Det er altid en god ide at gøre, hvis det er til børn eller personer, som ikke er tryg ved at det sidder super fast.
  • Inden du monterer din tape, kan du smøre læberne med en god salve. Vi bruger denne Vølve Vidundersalve, som er helt fantastisk til dette og i øvrigt mange andre ting. Tapen klistrer ganske fint alligevel.

 

Kan jeg bruge tape med skæg?

Er du mand og i tvivl om du kan benytte tape med et skæg, så er svaret, at de fleste ikke langskæggede kan håndtere tapen. Fuldskæg er en udfordring at få tapen til at sidde med… alligevel lykkes nogle med det.

 

Vil du have et alternativ?

Der findes også et alternativ til tapen, som fungerer ved at holde din underkæbe på plads op mod overkæben. På den måde åbner du ikke så let munden om natten. Den hedder en Anti snorke strop (Chin band) . Det garanterer ikke munden lukket, men det kan være en god hjælp.

Læs mere i disse artikler