Kan jeg gøre noget ved en nedsunken forfod?

Tirsdag d. 20 september 2011 af Lotte Paarup

Kan jeg gøre noget ved en nedsunken forfod?

Jeg var til fodterapeut for at få fikset min hårde hud på hælene her den anden dag, og så sagde min fodterapeut til mig, at jeg havde en nedsunken forfod! Som sikkert var et resultat af min graviditet. Da han viste mig hvordan, kunne jeg godt se hans pointe, men det har aldrig generet mig. Kan jeg gøre noget ved det – og skal jeg?
Lone


SVAR FRA LOTTE:

Hej Lone

Mange gravide oplever at få nedsunken forfod, som kan komme af de hormonelle forandringer – eller det kan komme af den øgede vægt og forandrede brug af kroppen under og efter graviditeten. Måske har du haft det før din graviditet, det kan sagtens være.

En nedsunken forfod behøver ikke at volde problemer de første mange år, men med alderen vil man oftest opleve symptomer derfra. Symptomerne er som regel smerte og ømhed under forfoden, når den belastes fx under gang. Dette er værst i hårdt fodtøj og i fodtøj med høje hæle.

Uhensigtsmæssigt fodtøj, og specielt de høje hæle, kan fremkalde og kraftigt forværre en nedsunken forfod. Derfor er det vigtigt, at du bruger hensigtsmæssigt fodtøj for ikke få problemer med din forfod. Nu kender jeg ikke din vægt, men den har også en betydning for din forfod. Jo mere vægt desto mere belastes forfoden, og dermed forøges risikoen for, at du får smerter derfra.

Det er sundt at bevæge sig rundt på bare fødder, det er helt sikkert. Men med en nedsunken forfod skal du holde godt øje med, hvor længe du tåler de bare fødder. Så længe det går fint, er det vigtigt at gøre for din fod.

Jeg syntes så absolut, at du skal gøre noget ved det, for du kan som sagt meget nemt få problemer med derfra. Det er ikke kun foden, der kan få symptomer, men også resten af kroppen kan opleve problemer fra en nedsunken forfod. Din kropsholdning, din gang og den måde resten af kroppen bruges på stammer fra fødderne. Du er fundamentet for din krop. Du vil fx kunne opleve problemer med knæ, hofter eller ryg, hvis foden ikke fungerer optimalt.

Med tiden er der også en øget risiko for, at du udvikler såkaldte hammertæer, hvor en eller flere tæer krummer mærkeligt op. Det sker med tiden, da tæerne forsøger at kompensere for forfoden og lette trykket fra den.

Sluttelig vil jeg slå fast med syvtommersøm, at du sagtens kan træne din nedsunkne forfod, så den kommer til at fungere bedre igen. Mange får hos deres læge at vide, at det kan de ikke… men det er en både trist og urigtig besked. Det kræver, at du laver nogle øvelser intensivt over en periode, så skal det nok blive bedre.

Her kan du finde øvelser, du kan bruge!

Med venlig hilsen Lotte Paarup

Læs mere i disse artikler