Jeg har ondt i kæben!

Mandag d. 03 december 2012 af Lotte Paarup

Jeg har ondt i kæben!

Jeg er 41 år, sund og rask, men jeg har gennem et års tid haft et problem, der efterhånden generer mig rigtig meget. Det gør ondt i min kæbe og helt hen over tænderne, nogle gange hele dagen, nogle gange i kortere perioder. Tit hænger det sammen med, at jeg også får ondt i panden og hovedpine. Min tandlæge har undersøgt mig for at se, om jeg skærer tænder – det gør jeg ikke. Kan det skyldes, at jeg spænder et eller andet sted? Og er der nogle øvelser, jeg kan lave, for at afhjælpe problemet?
Michala


SVAR FRA LOTTE:

Hej Michala

Problemer i kæbeleddet kan skyldes et problem i selve leddet, men også forkert bid, stress eller spændinger i mund, ansigtsmuskulatur og skuldrene kan være nogle blandt mange mulige årsager. Problemet kan stamme helt nede fra dine fødder, dit bækken og rygsøjle, da hovedet og specielt kæbeleddet er endestationen på forskellige kæder af funktioner i kroppen.

Jeg vil anbefale dig at gå til en osteopat (en fysioterapeut, der har videreuddannet sig) - eller en dygtig kiropraktor - eller til en kraniosacralterapeut, som er ekspert i kraniet. De vil kunne arbejde med ubalancer i kæbeleddet, kraniet, nakken og andre dele af ryg og bækken, som netop kan være årsag til dine problemer.

Måske kan du afhjælpe problemet ved at lave øvelser for selve kæbeleddene, men i mange tilfælde er dette ikke nok. Alligevel vil jeg give dig et par teknikker.

1. Masser kæben og de omkringliggende muskler helt op til tindingen, om til nakken og hovedbunden godt igennem med dine fingre.
2. Åbn munden så meget som muligt, og mærk et stræk ved kæbeleddet.
3. Før underkæben frem og tilbage som en skuffe.
4. Før underkæben fra side til side.
5. Hold kæben afslappet og gør den øverste del af nakken lidt længere ved at føre kraniekanten væk fra nakkehvirvlerne, som om du skulle strække en elastik i den øverste del af nakken – som en lille nikke bevægelse. Vend tilbage til naturlig position igen og stræk igen elastikken.

Gør de 5 øvelser mindst 3 gange om dagen i minimum en måned, før du kan vurdere, om det har en effekt.
Udfør hver øvelse med mindst 10 gentagelser.

Derudover skal du dagligt og ofte minde dig selv om at trække vejret godt og dybt ned i maven. Det er med til at nedsætte dit generelle spændingsniveau i kroppen, og dermed også skuldre, nakke og hoved.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen Lotte Paarup