Hvor ‘tungt’ skal jeg træne?

Mandag d. 05 august 2013 af Lotte Paarup

Hvor ‘tungt’ skal jeg træne?

Jeg er endelig begyndt at træne og kombinerer pulstræning med styrketræning i hold. Jeg er bare i tvivl om, hvor tunge håndvægtene eller bodybarrene skal være, når jeg laver øvelserne. Hvis man gerne vil tone mormorarmene, men helst ikke gøre dem større, end de er i forvejen, er det så bedst at lave mange hurtige gentagelser med fx to kilos vægte eller at tage lange seje gentagelser med fx fire kilos vægte?
Anna

 

SVAR FRA LOTTE:

Hej Anna

Det er et godt spørgsmål, du stiller – og der findes mange svar, som alle vil kunne hjælpe dine mormor-arme.

Det er korrekt, at høj belastning med tunge vægte og få gentagelser til udtrætning af muskulaturen giver større muskelfylde. Hertil skal dog siges, at der skal rigtig meget struktureret og målrettet træning til, før du som kvinde får decideret større overarme af det. De fleste af os kvinder vil ikke opleve, at musklerne sådan vokser nævneværdigt i størrelse, selvom muskelmassen naturligvis forøges som resultat af træningen. Derimod vil armene formes og blive mere faste.

Det er altid en god ide at forøge muskelmassen, da den sætter forbrændingen i hvile i vejret. Det betaler sig derfor ikke kun på armene at have god muskelfylde.

Du kan opnå faste og formede arme med tunge vægte og få gentagelser til udtrætning (max 10-15 gentagelser) eller med lettere vægte og mange gentagelser til udtrætning (20-30 gentagelser). Det gælder om at udtrætte muskulaturen, da den herved styrkes og forandrer sin funktion og form.

Muskulaturen bliver god til det, du træner den til. Dvs. med tung vægt bliver du stærkere til at løfte noget tungt, hvorimod du bliver mere udholdende med lettere vægt og flere gentagelser.

Det samme gælder, om du laver øvelserne hurtigt eller langsomt – du bliver god, til det du gør. Og ift. dine arme, så har det intet at sige for udseendet.

Jeg vil anbefale dig at lave en form for træning, hvor du kombinerer forskellige metoder. I mit træningsstudie ville det være oplagt at lade dig træne i den traditionelle Pilates Reformer maskine. Det foregår med modstandstræning, hvor det er en blanding af tungere og lettere modstand (vægt). Samtidig træner du din smidighed og balance, som gør, at træningen bliver mere komplet og samtidig arbejder med din kropsholdning. Jeg har set mange flotte arme som resultat af denne form for træning.

Du skal også vide, at et af kvindekroppens yndlingsfedtdepoter er overarmene. Du kan ikke ”smelte” fedtet væk ved at træne musklerne, men du kan forme. Fedtet forsvinder via kostomlægning og mindre stress samt merer søvn. Sukker og kulhydrat rig kost, stress og for lidt søvn sætter sig på bl.a. overarmene.

Held og lykke med forvandlingen – farvel til dine momor-arme!