Hvor mange skridt skal jeg tage om dagen?

Tirsdag d. 21 juni 2011 af Lotte Paarup

Hvor mange skridt skal jeg tage om dagen?

Jeg er 42 år og arbejder som marketingmedarbejder i en virksomhed. Jeg har en del stillesiddende arbejde, men jeg er også ude til møder osv. i løbet af dagen. Jeg er nysgerrig efter, om jeg egentlig går nok i min hverdag (kører i bil til og fra arbejde), så jeg vil investere i en skridttæller. Men hvor mange skridt skal jeg egentlig gå for at gå ‘nok’ – og hvilken gavn gør det egentlig min krop?
Venlig hilsen
Den nysgerrige


SVAR FRA LOTTE:

Kære nysgerrige

Det er rigtig godt, at du overvejer dit daglige aktivitetsniveau, specielt når det gælder skridt. Vi er designet til at gå og fragte os selv på denne måde, hvilket vi generelt gør alt for lidt i dag – og det har store konsekvenser for kroppen. Jeg må bedrøve dig med, at de fleste mennesker bliver chokerede, når de opdager, hvor få skridt de egentlig tage ri løbet af en dag.

Du skal starte med at måle, hvor mange skridt du tager dagligt. Det kan du gøre med en simpel skridttæller. Skriv det ned over en periode på minimum en uge (en normal uge for dig), så har du et godt billede af dit niveau. Du skal helst op på 10.000 skridt om dagen, for at gå nok ifølge anbefalingerne.

Det gør stor gavn for din krop at nå de 10.000 skridt dagligt. Først og fremmest giver det bevægelse, som kroppen er afhængig af, for at kunne holde gang i de mest basale funktioner – som fx kredsløb, fordøjelse, hjerte og hjerne. Det er simpelthen meningen, at vi ved at gå, skulle kunne vedligeholde kroppens rent fysisk.

Også kroppens led og muskler holdes ved lige ved almindelig gang. Hofterne og musklerne i ben og balder aktiveres, når du går. Ryggen holdes ved lige, dels fordi den er afhængig af hofterne, men også fordi den bevæges under gangen, specielt rotationsbevægelsen.

Fødderne trænes for hvert eneste skridt (dog ikke så hensigtsmæssigt i høje hæle, stift og smalt fodtøj). Når du går, så vær opmærksom på at tage lange skridt, hvor du bruger hele foden til at gå med – så bruger du også hofter og balder meget mere effektivt.

Tænk også på at lade arme og overkrop svinge frit, så stimuleres musklerne i mave og ryg ved overkroppens bevægelser og ryggens rotationer samtidig.

Man ved i dag, at personer med en hverdag der foregår med nok skridt i benene, er sundere, lever længere og ikke mindst gladere. Det har også en yderst vigtig mental effekt at bruge sin krop i hverdagen – og selv det at gå nok, kan have en enorm betydning.

Med venlig hilsen Lotte Paarup