Hold i nakken

Mandag d. 11 februar 2013 af Lotte Paarup

Hold i nakken

Før i tiden fik jeg hold i nakken højst en gang hver femte år, men det sidste halve år har jeg talt sammen, at jeg har haft syv hold i nakken! Det er, som om den hele tiden er lige ved at sætte sig fast, og nogle gange sker det så. Det er utrolig generende - når holdet er værst, kan jeg slet ikke bevæge hovedet og må sygemelde mig fra arbejdet. Og jeg bruger mange penge på kiropraktor. Jeg har stillesiddende arbejde, men har hævesænkebord og gør meget ud af at gå rundt og bevæge mig indimellem. Er der nogle mere målrettede øvelser, jeg kan lave?
Louise
 

SVAR FRA LOTTE:

Hej Louise

Først vil jeg sige, at det er ALT for mange gange at gå med et hold i nakken over et halvt års tid. det skal der gøres noget ved, men du må nok tænke lidt anderledes.

Et hold i nakken opstår, fordi der en ubalance i kroppen, som nakken betaler prisen for. Nakken bliver tit skralde spand for resten af kroppen, og da den er en meget bevægelig del af rygsøjlen, er der samtidig stor risiko for, at det er her problemet opstår. Hvis ryggen ikke fungerer optimalt, vil der være områder, som er meget stive, og områder som er for bevægelige. Er det fx tilfældet i lænden, vil det også påvirke nakken. Det behøver altså ikke udelukkende at være i nakken, at denne ubalance sidder.

Et hold i nakken kan også opstå af ubalancer i hormonsystemet. Det kan også være en dårlig vejrtrækningsfunktion - og mange ved ikke at det faktisk er her nøglen til en sund ryg og nakke ligger. Det betyder også enormt meget, hvordan du bruger din krop, altså dine bevægelsesmønstre. Ligesom din kropsholdning er alfa omega for, hvordan din nakke har det. Der kan være en lang række andre faktorer end de her nævnte, som kan spille ind.

Det er helt sikkert en lang række øvelser, du kan lave, for at få en bedre nakke. Men det er desværre umuligt (=useriøst) for mig, at sige lige præcis hvilke øvelser, der er de rigtige for dig. Det handler nemlig enormt meget om at finde frem til lige præcis din krops ubalancer. Alligevel vil jeg overordnet anbefale dig at påbegynde træning af dit åndedræt. Jeg vil anbefale dig at lave en række yoga stræk øvelser. Desuden anbefaler jeg dig, at lave en række Pilates bevægende (mobiliserende) øvelser, uden at arbejde med alle mave øvelserne og de andre mere fysisk betonede øvelser.

Vil du helt til bunds med dit problem, skal du opsøge en dygtig behandler eller træner, som kan hjælpe dig med at finde frem til lige præcis det, som din krop har behov for. Det er ret sikkert en kombination af passiv behandling og aktiv træning.

Håber din nakke bliver bedre!

Med venlig hilsen Lotte Paarup

Læs mere i disse artikler