Hjemmetræning for ryggen?

Mandag d. 02 december 2013 af Lotte Paarup

Hjemmetræning

Min ryg har drillet mig i årevis, og nu har jeg besluttet mig for at blive min egen personlige træner og tage fat på et lille program derhjemme hver dag. Hvordan finder jeg nogle gode øvelser, der styrker ryggen (og maven), og har jeg brug for remedier?
Lotte, 45


SVAR FRA LOTTE:

Hej Lotte

Det er godt, at du tager sagen i egen hånd, for det er nødvendigt, hvis du vil ændre på din rygs tilstand.

Det er vigtigt at træne, men du skal være klar over, at det er endnu meget vigtigere, hvordan du behandler kroppen i al den tid, du ikke træner. Du skal altså hen og finde kilderne til dine rygproblemer, ellers vil træningen kun være en lappeløsning.

Den aller bedste løsning for dig vil være, at du får lagt et personligt program af en kyndig, der har forstand på at undersøge og tilrettelægge ift. lige præcis din ryg. Det er ikke sikkert, at du bare kan følge et standardprogram og få specielt stor effekt heraf. Det er her vigtigt, at du ikke kun får øvelser, der styrker og stabiliserer ryggen, men frem for alt også øvelser der smidiggør og mobiliserer både hofter, bækken og rygsøjle. Også dine fødder skal med i programmet, da de spiller en stor rolle for din rygs sundhed. Det er også meget vigtigt, at du får kigget på din åndedrætsfunktion, og trænet denne, da den betyder alt for, om ryggen kommer på rette spor igen.

Som udgangspunkt behøver du måske ikke de store remedier, det afhænger af, hvilke øvelser du ender ud med. I mit træningsstudie laver vi individuelle programmer både med og uden remedier.

På internettet kan du søge masser af gratis programmer til ryggen, ligesom du kan på min hjemmeside. Men det er jo stadig standard programmer, som altså ikke vil være den bedste løsning for dig.

Håber dette er en lille hjælp til at guide dig videre.

Med venlig hilsen Lotte Paarup

Læs mere i disse artikler