Gående meditation

Lørdag d. 03 april 2010 af Lotte Paarup
Gående meditation

”Walking meditation” eller gående meditation er en meditationsøvelse i bevægelse. Den egner sig godt til hverdagen, hvor du bevæger dig fra et sted til et andet. Der findes mange variationer af gående meditation – her får du en, som du kan lægge ud med. Måske er denne meditation den nemmeste at komme i gang med. Det at bevæge kroppen kan gøre det lettere at holde fokus og koncentration. Under gående meditation er øjnene åbne, og kroppen er i bevægelse, hvilket er de største forskelle fra den siddende meditation.

 

Øvelsen udføres bedst ved at gå i et område, hvor underlaget er jævnt, og hvor der er ro. Men med øvelse kan du anvende samme teknik på din daglige gåtur f.eks. til bussen. Begynd nu at gå, og mærk din vejrtrækning, dine ind- og udåndinger. Mærk, hvordan kroppen følger og bevæger sig med dit åndedræt. Tæl dine skridt op til 10 ved at tælle ”et” på indåndingen og ”et” på udåndingen.

 

Så tæller du ”to” på næste indånding og udånding osv. Du går altså to skridt for hvert tal op til 10, hvorefter du begynder forfra. Hver gang du mister koncentrationen og glemmer, hvor langt du er kommet, så begynder du forfra med at tælle fra et. Ret hele din opmærksomhed på din gang og dit åndedræt, og forsøg at lukke tanker, lyde og andre forstyrrelser ude. Tænk på at trække vejret roligt og dybt, undgå at forcere vejrtrækningen og undgå at lade den blive overfladisk. Slap af i skuldrene.

 

Når du har fundet rytmen, kan du skifte til at tage f.eks. tre skridt på indånding og tre skridt på udånding, derefter fire skridt osv. På denne måde kan du arbejde med intensiteten og kontrollen af dit åndedræt. Gå så længe, du overhovedet kan, men igen gælder det, at bare en ganske kort tur kan gøre en forskel.


Det kan være en god ide at udvikle den gående meditation, så du tæller til flere på udåndingen, således udåndingen kommer til at vare lidt længere. Det er generelt en god rytme for dit åndedræt, men også for at sikre en god iltning og en god balance i vejrtrækningen. Du kan fx tage 4 skridt på indåndingen og 6 på udåndingen.

 

Få hjælp til at meditere med vores populære lyd cd

Læs mere i disse artikler