Gå på ujævnt underlag!

Lørdag d. 16 maj 2015 af Lotte Paarup
Gå på ujævnt underlag!

De fleste mennesker i dag forsøger decideret at undgå gang på ujævnt underlag. Det er meget ærgerligt, men desværre en del af en ond cirkel pga nu mange års uhensigtsmæssig brug og information om kroppen.

Dels florerer der i samfundet en tanke om, at du "skåne kroppen", både på job og i privaten. Denne tanke kunne vi dvæle længe ved... men for at gøre det ganske kort: jo mere du skåner, des mere skal du skåne. Dvs. jo mindre du udfordrer kroppen i hverdagen, desto mindre kan den tolerere - og hermed den onde cirkel. 

 

Ift. anvendelsen af sko, florerer lidt af den samme onde cirkel. Vi har brugt sko så længe, at vi tror vi SKAL bruge sko. Se på børnene, hvor hurtigt vi giver dem sko på... helt uden grund, uden de overhovedet kan gå.

Skoene gør underlaget jævnt, de er ofte stive og vi mærker mindre det underlag vi går på - om det så er jævnt eller ujævnt. Selve underlaget vi går på er oftest forudsigeligt jævnt og hårdt. Vi har mere eller mindre mistet almindelig gang på ujævnt og uforudsigeligt underlag. Ærgerligt! For vi er designet til at gå på ujævnt underlag, og kroppen er afhængig af det.  

Foden er hele kroppen

Som vi ofte har skrevet her på Den Intelligente Krop, dikterer fødderne en stor del af af resten af kroppens funktion, fx under gang. På samme måde er det vigtigt at forstå, at fodens mange små justeringer = bevægelser ift. underlaget faktisk bevæger og træner alle leddene ovenfor, fx. knæ, hofter, bækken, ryg og nakke. Igen kan du måke tænke, jamen så kommer der jo en skæv belastning... Ja, ifølge den lidt gammeldags tankegang, men ser vi på kroppens behov for stimulering, er dette en vigtig del af at holde sig i form = det er træning! 

Fodens led, muskler, fascie og bindevæv forplanter sig i lange kæder op igennem kroppen. Disse stimuleres for hvert eneste gode skridt du tager, og på samme måde når du bevæger dig over ujævnt underlag. Fx er led og bindevævet afhængigt at at blive bevæget igennem, ofte og i alle mulige retninger - så elasticiteten og paratheden holdes ved lige.

Netop paratheden er vigtig at have med, da fødderne jo netop er et meget vigtigt sanseorgan for kroppen. Din balance dikteres fra dine fødder. Vet at bevæge dig på iævnt underlagt træner og vedligeholder du ganske enkelt fodens evne til at korrigere, også gennem nervesystemet og balancen.

Husk, at fødderne indeholder 1/4 af alle kroppens knogler.

Tag en handske på dine hænder, og mærk hvor meget mindre du sanser... Sådan er det med dine sko, og endnu værre, hvis de er tykke og stive. Populært sagt reducerer skoene datastrømmen! 

 
 

 

 

Nogle skal passe på...

Der vil naturligvis være personer, der skal passe på med at springe ud i for meget ujævnt underlag. Fx personer med strækt nedsat balance, diverse skader og smerteproblematikker mv. Det er dog vigtigt alligevel at bevæge sig på ujævnt underlag, men at vælge det med omhu ift. kropsformåen.

 

Lidt ideer til det ujævne liv

  • Når du bevæger dig rundt, så søg altid efter de steder, hvor du kan gå på det ujævne fremfor det jævne. Vælg fx rabatten, fremfor fortovet. Væg brostenene fremfor asfalten. 
     
  • Og sørg i det hele taget for at bruge fodtøj, hvor du kan sanse (mærke) underlaget igennem. Således foden hele tiden kan justere sig ift. hvad den møder.
     
  • Lav en lille bane derhjemme af forskellige ting (brug fantasien). Gå en tur henover dem hver dag, frem og tilbage en masse gange. Lyt til nyhederne imens, eller tag en telefon...
     
  • Gå en tur i din have hele sommerperioden med bare tæer. På græsplænen, på store og små sten, ud i jorden, og hvor du ellers kan finde hen.
     
  • Tag skoene af indendørs!
     

HUSK også at bruge alle vores gratis øvelser fødderne, som du finder i stort udvalg her!