Førstehjælp mod et hold i nakken

Torsdag d. 27 februar 2014 af Lotte Paarup

Førstehjælp mod et hold i nakken

Hvad er den bedste kur med et hold i nakken? Hvad skal jeg gøre som det første? Jeg har nemlig fået et par stykker over det senest halve år, og begge gange har jeg dumt nok ikke gjort noget, men bare ladet det gå (smertefuldt) over af sig selv, godt hjulpet på vej af smertestillende. Næste gang gør jeg det anderledes – men hvordan?
 

SVAR FRA LOTTE:

Hej

1000 tak for dit spørgsmål! Alt for mange går rundt og døjer med samme problem. Der er faktisk mange svar, og det kan være ret komplekst, men jeg vil forsøge at give nogle helt konkrete og brugbare redskaber for dig nu og her.

Der er først og fremmest mange ting, du kan gøre for at forebygge et hold i nakken. Men når det først er opstået, anbefaler jeg dig at forsøge dig frem med følgende:

1. Brug is på nakken 2-3 gange om dagen de første dage. Husk at lægge noget (fx et viskestykke) imellem nakken og isposen eller ærterne. Når der opstår et hold i nakken, samles der væske, og denne er vigtig at få væk igen – vælske forværrer smerten og sænker heling.

2. Er det slemt, så benyt dig af smertestillende de første par dage. Det gælder ikke kun, hvis du ikke kan udholde dine smerter, men også bare for generelt at få muskulaturen til at slappe af. En anspændt muskulatur gør det hele meget værre. Hvis du vælger noget med anti-inflammatorisk effekt, gør det også gavn for dit hold i nakken.

3. Måske har du brug for behandling? Nogle gange går det i sig selv efter nogle få dage, andre gange har den virkelig sat sig… søg behandling hurtigst muligt.

4. Arbejd med din vejrtrækning. Din vejrtrækning kan lindre et hold i nakken med det samme. Den sørger også for at afspænde de spændte muskler og lirke nakkehvirvlerne lidt fri igen. På hjemmesiden www.åndedrættet.nu kan du læse en masse og få en gratis lydfil, der guider dig igennem dit åndedræt.

5. Sørg for at bevæge nakken, så meget som du kan. Når man får et hold i nakken, bevæger man automatisk nakken meget lidt, da det ellers gør ondt. Men det er vigtigt, at du bruger den smule bevægelse du har tilbage, så blodcirkulationen og resten af nakken holdes bedst muligt i gang.

6. Stræk og bevæg ryggen og brystkassen igennem, så meget du kan komme af sted med. Nakken er jo en forlængelse af rygsøjlen og brystkassen, og det er derfor meget vigtigt med en smidig ryg og brystkasse.

7. Masser dine fødder under svangen med en bold eller dine hænder – masser godt dybt op i svangen under hele foden. Det løsner direkte de anspændte muskler i nakken. Det lyder for godt til at være sandt, men det virker!

8. Gå dig en mindre tur nogle gange om dagen. Det virker i de fleste tilfælde meget positivt på et hold i nakken.

Med venlig hilsen Lotte Paarup

 
 
 
Læs mere i disse artikler