Fladere mave med bedre fordøjelse og åndedrætsøvelser

Lørdag d. 19 december 2009 af Lotte Paarup
Fladere mave med bedre fordøjelse og åndedrætsøvelser

Det lyder næsten bedre end sandt – at du kan få fladere mave ved at lave øvelser, der træner dit åndedræt og optimerer din fordøjelse. Men det virker – prøv selv disse øvelser. Det kræver naturligvis, at du gør dem jævnligt – helst 3 gange om ugen, men lidt har også ret for velværet.

Mavebøjninger er altså ikke den eneste vej til en fladere mave. Er du en af mange, der går rundt med dårlig fordøjelse, så kan du være sikker på, at din mave er større, end den behøver være. Både kost, motion og åndedræt hænger uløseligt sammen med fordøjelsen.
 

Når du træner dit åndedræt, motionerer du en muskel, nemlig din åndedrætsmuskel, mellemgulvet. Mellemgulvet stempler ned og op inden i kroppen på dig – i takt med dine ind- og udåndinger. Vi trækker vejret i snit ca. 20.000 gange om dagen.

Med en velfungerende åndedrætsmuskel trænes dine mavemuskler helt af sig selv ved hver eneste vejrtrækning hele dagen igennem.

Ved hjælp af åndedrætsmusklens stemplen ned og op får du masseret tarme og organer, hvilket er essentielt for din fordøjelse og ikke mindst dit afgiftningssystem. Kroppen er designet til at afgive 70 procent af sine affaldsstoffer igennem vejrtrækningen – kun en lille del ryger ud igennem sved, urin mv. Alt for mange trækker ikke vejret optimalt, og åndedrætsmusklen gør ikke sit arbejde. Andre muskler tager over, kommer på overarbejde og bliver spændte. Maven bliver oppustet, og kroppen gør ondt – det er bare nogle af de mange negative effekter, der er ved at trække vejret uhensigtsmæssigt.

Forestil dig, at du gør det samme forkert 20.000 gange om dagen – det har en negativ effekt.

Ud over en fladere mave og bedre fordøjelse er åndedrættet også et effektivt middel mod for eksempel for højt blodtryk, stress, ondt i ryg og nakke, søvnbesvær, dårlig kropsholdning, smerte, Det lyder næsten mirakuløst, men det virker – og så er det helt naturligt og økologisk! Tænk også på, at hele 90 procent af din energi skal komme fra åndedrættet – resten kommer fra maden.

Vær tålmodig med de forskellige øvelser. Måske skal du lære din krop noget, som den har glemt – og det tager lidt tid.