Er en mavebøjning spild af tid?

Fredag d. 25 juli 2014 af Lotte Paarup

Findes der mon en mening med den traditionelle mavebøjning?

 

 

 

Med dette indlæg ønsker vi at skærpe din opmærksomhed og diskutere udøvelsen af dine traditionelle mavebøjninger. Men hvad er en traditionel mavebøjning? Det er Øvelsen hvor du fra rygliggende lukker kroppen lige sammen på forsiden - og derved bruger mavemusklernes kraft til at udføre bevægelsen med.

 

Naturlige bevægelsesmønstre

Først skal vi se på vores naturlige bevægelsesmønstre, der er programmeret og styret fra vores nervesystem – og som udvikles fra vi er helt bitte små. Det er den såkaldte motoriske udvikling, dvs. modningen af vores nervesystem, der giver sig udslag i bl.a. hjernens funktion og udviklingen af vores bevægelser.

Næste gang du står ud af din seng fra rygliggende position, prøv da at se lidt grundigere på, hvordan du egentlig kommer ud? Du vil ikke være i stand til at komme ud ved udelukkende at udføre en lige mavebøjning. Du vil have brug for at dreje i rygsøjlen også, og derved ligner det mere en skrå mavebøjning.

 

Når baby udvikles

Når en baby udvikler sin bevægelses formåen, vil du opdage, at hun faktisk aldrig ender med at lære og sætte sig direkte op fra rygliggende position. Det er ikke meningen, for vi skal ikke bruge det til noget. Baby lærer at trille, da det er et vigtigt basalt bevægelsesmønster, hun skal bruge resten af livet – fx for at komme op fra gulvet eller ud af sengen. 

Spørgsmålet er derfor: er en lige mavebøjning i virkeligheden spild af tid?

 



AL BEVÆGELSE TRÆNER MAVENS MUSKLER

Uanset hvilken bevægelse du foretager dig, er mavens muskler en del af det. Og det gælder om at træne mavemusklerne, så din krop reflektorisk = automatisk bruger dem, når der er brug for det og i den grad der er brug for det. Der findes masser af øvelser, der træner mavemusklerne, og som IKKE er en traditionel lige mavebøjning.

Du får ikke stærk mave af at lave traditionelle mavebøjninger!

 

Åndedræt og kropsholdning

Åndedræt og kropsholdning er langt vigtigere end at udføre mavebøjninger. Et godt åndedræt og en god kropsholdning træner og aktiverer automatisk dine mavemusker 24 timer i døgnet. Du skal lave øvelser, der starter de såkaldte muskelkæderne af sig selv. Når kropsholdning og åndedræt fungerer, så tændes automatisk mavens muskler.

Læs også dette indlæg...

 

Universitet i Prag

Universitetet i Prag, har forsket i udviklingen og stimuleringen af vores nervesystem i mange år. De har været til stor inspiration for undertegnede på mange områder. De lærer os bl.a. at tilgå kroppen, så nervesystemet og dermed vores bevægelser kommer på rette spor igen, vel at mærke reflektorisk. Det fører til færre smerter, nedsat risiko for udvikling af problemer og ikke mindst større præstation. De har også været vigtig inspirationskilde ift. de her omtalte mavebøjninger.

Se mere på www.rehabps.com 

 

Hvad gør du nu?

Afslutningsvis vil vi ikke udelukke, at den traditionelle mavebøjning alligevel kan have sin funktion, men i hvert fald opfordre til at lade den fylde mindre. Laver du traditionelle mavebøjninger, så giver de såkaldte skrå mavebøjninger mere mening, da det er således du bruger kroppen, når du fx står ud af sengen.

Samtidig mener vi, at der findes andre versioner af øvelser, der også træner maven i en lige bane, men som fortsat har sit formål. Formålet i flere af disse øvelser er fx at mobilisere hofter, bækken og ryg, hvilket giver stor funktionel effekt.

Skulle du alligevel ikke kunne modstå at lave en traditionel mavebøjning, så se og lyt med på dette videoklip, hvor du får forklaret hvordan du bedst gør!

Du kan også gøre øvelsen som vist på videoklippet nedenfor...

Træn hjernen og nervesystemet ifølge menneskets udvikling. Øvelsen er Core træning, der giver meget mere mening for hjernen samt styrke til maven, end en traditionel mavebøjning. Positionerne i øvelsen svarer til menneskets udvikling, og tænder de gode strategier i hjernen, så du automatisk er stærkere efterfølgende.

Øvelsen kan nedgradueres og udvikles til højere niveauer fra det som vises på videoklippet. Og for at få den fulde forståelse for det som vises, anbefaler vi klart at studere denne måde at arbejde på yderligere.

Det er meget vigtigt, at du IKKE holder vejret i øvelsen. Vi anbefaler, at du ser videoklippet en masse gange, før du kaster dig ud i at være med. Der er mange vigtige detaljer, som du skal lytte godt efter og forsøge at udføre bedst muligt. Gør gerne øvelsen hver dag!

 

 

Vil du mere? Så læs dette tip fra Lotte Paarup:
Kravl en tur rundt i dit hus hver dag! Som en baby… Og du vil ret sikkert komme mange skavanker kvit  - samt blive stærkere, end du før har oplevet.