En sund arbejdsvane

Tirsdag d. 11 december 2012 af Lotte Paarup

En sund arbejdsvane

Som rigtig mange andre tror jeg, sidder jeg stort set ned hele min arbejdsdag. Og har ikke meget tid til min krop resten af dagen, og det ved jeg jo godt er usundt. Har du et tip til, hvad jeg kan gøre for min krop, mens jeg er på job? En særlig god og diskret øvelse eller et redskab, som gør underværker?
Sanne
 

SVAR FRA LOTTE:

Hej Sanne

Ja, der er rigtig mange andre som dig, der sidder ned det meste af arbejdsdagen, desværre. Kroppen er designet til bevægelse, og ikke til at sidde så meget, som mange af os gør. Som du bemærker, er det usundt for kroppen, og det kan give mange problemer med kroppen, når det er hverdagen over en lang periode.

Jeg vil først og fremmest opfordre did til at indrette din dag sådan, at du får bare små gåture i løbet af dagen. Her mener jeg, at også de helt små tæller med for din krop. Dvs. se på dine arbejdsfunktioner, om der er noget du kunne flytte ned i et andet rum, fx en printer, så du bliver tvunget til at rejse det. Du kan fx også overveje at afholde nogle møder med en gåtur. Og overvej om det alligevel ikke er muligt at lægge en lidt længere gåtur ind i løbet af dagen, måske bare nogle dage i ugen. Det kunne være på vej til arbejdet eller når du skal handle.

Jeg kan desværre ikke anbefale dig en enkelt øvelse eller et enkelt redskab, som modvirker den inaktive arbejdsdag. Men jeg kan anbefale dig tre ting. Se herunder:

1. Når du sidder meget, har din vejrtrækning meget ringe kår. Din vejrtrækning betyder enormt meget for din krop, så du skal lære dig selv at blive bevidst om den og nogle enkle øvelser, du kan gøre i løbet af din dag. Jeg anbefaler dig at læse en eller flere af mine bøger om åndedrættet. Du kan også hente gratis viden og øvelser på www.åndedrættet.nu med det samme.

2. En helt konkret øvelse, der er godt at gøre er en, hvor du rejser dig fra stolen. Så lader du stille og roligt overkroppen glide ned foran kroppen, så du til sidst står med rumpetten i vejret og hovedet nedad med armene hængende afslappet. Bøj i knæene, som det er nødvendigt. Bliv dernede og træk vejret dybt et par gange, og rul stille op igen. Gentag gerne nogle gange. Det giver et dejlig stræk af ryggen, hele bagsiden – og det giver dig en masse blod til hovedet. Øvelsen er muligvis ikke så diskret, men den er god!

3. Jeg anbefaler dig også at sidde varieret. Dvs. at veksle mellem at stå, sidde på noget blødt som fx en siddepude med luft, og aldrig sidde tilbagelænet mod ryglænet en hel dag.

I øjeblikket anbefaler man også øvelser med elastik til arbejdspladserne. Elastikken er genial, og kan ligge i skuffen.

Med venlig hilsen Lotte Paarup

Læs mere i disse artikler