En håndsrækning

Onsdag d. 04 november 2009 af Ea Suzanne Akasha

Mange kender til ømme håndled og spændte fingre. De færreste har så god kropsbevidsthed, at de altid bruger nøjagtig den kraft, der skal til for at udføre en bestemt opgave. Træning, afspænding, strækøvelser og øget kropsopmærksomhed giver bedre håndvaner i hverdagen.

Hænderne er menneskets bedste arbejds-og udtryksredskab. De holder, løfter, åbner, lukker, samler, knuger, skruer, krammer, knapper, lyner, skriver, knipser, klapper, vrider, banker og hamrer. Hænderne kan også hilse, true, gestikulere, kilde, pille, kærtegne og beskytte. En uforholdsmæssig stor del af hjernebarken er knyttet til hændernes motoriske og sensoriske funktioner. Hænderne, munden og struben har mange bevægenerver, fordi disse kropsområder skal kunne bevæge sig varieret og nuanceret. Fingerspidsfornemmelsen sidder også i hjernebarken, for fingrene og især tommelfingrene fylder særlig meget i hjernebarken, fordi vi har mange sansereceptorer her. Med lukkede øjne kan vi med fingerspidserne afgøre, om det er hvedemel eller kartoffelmel, vi får mellem fingrene.

 

Kraft og præcision

Hænderne kan virkelig meget; vi kan både slå en proper næve og være fikse på fingrene. Hænderne kan holde om noget med stor kraft eller med stor præcision. Når man skal holde godt fast om noget, bruger man et kraftgreb, der involverer fingre, håndflade og arm. Kraftgreb skal der til, når man skal skure en gryde eller holde fast om et arbejdsredskab som en grensaks. Kraftgrebet er forskelligt fra præcisionsgrebet, hvor fingerspidserne holder om en smal genstand. Der skal præcision og ikke kraft til, når man skal holde på en synål, en skalpel eller en blyant. Mange har svært ved at dosere kræfterne, når hænderne er i aktion. De kommer nemt til at bruge et kraftgreb, hvor der egentlig bare skal bruges få kræfter. Arbejder man med for stor kraft og i samme stilling i mange timer, er der en risiko for at genere blodomløbet omkring nerverne. Nerverne hæver, og der kan dannes arvæv. Nogle læger mener, at arvævet ødelægger nerverne, andre, at det er musklerne, der klemmer nerverne.

Håndleddet har det bedst, når hånden er lige i forlængelse af underarmen. Den optimale stilling finder man ved at se – og mærke – arm og hånd, når man siger goddag. Det gælder om at holde håndleddet i denne neutrale goddag-stilling, når man skal håndarbejde, hvad enten man holder på skrivegrej, mus, hammer eller håndvægte. Skal man bruge kræfter, er der heldigvis også langt flere kræfter til rådighed, når håndledet er i goddag-stillingen. Brødkniven med det sjove håndtag giver en god arbejdsstilling. Oxo har både en vinklet brødkniv og en vinklet kødkniv.

 

Ømme håndled

Der opstår let irritation i nerver og sener, hvis håndleddet ikke holdes i den neutrale stilling. Håndledet er så udsat, fordi mange sener og nerver skal gennem en smal passage på indersiden af leddet. Der er meget lidt plads, og når sener og nerver gnider mod hinanden, udskilles der et stof, der kun gør det hele værre. Hvis man i længere tid bøjer hånden opad, nedad, til siderne, eller hvis man bruger for megen kraft eller arbejder med maskiner, der vibrerer, bliver området irriteret. Det kan gå fra ømhed til en snurrende eller skarp smerte, og kan ende med en betændelsestilstand. Pres på håndleddet kan være med til at udløse irritation. Er håndledet irriteret, skal man derfor undgå tryk fra håndledsstøtter eller gelepuder.

Ea Suzanne Akasha er afspændingspædagog - læs mere om afspændingspædagogik

Læs mere i disse artikler