Elastisk træning er vejen frem

Mandag d. 23 januar 2017 af Hilde Gudding

Læs med her og se hvad Hilde Gudding fortæller om sit fascia orienterede trænings koncept Elastic Training.

 

Handler ikke om den rigtige øvelse

 

“Effektiv træning handler ikke nødvendigvis om den rigtige øvelse, antal gentagelser eller den korrekte position - men en bedre feeling af bevægelse”.

 

Den nye indsigt i kroppens bindevæv giver os en endnu bedre forståelse for at vi er nødt til at blive bedre til at forstå helhed og sammenhænge. Krop, sind, følelser, tanker - vi skal blive bedre til at forstå vigtighed af helhed, og at denne helhed er større end summen af komponenterne. Her kan bindevævet ses som et bindeled og en nøgle til at forstå helheden i vores menneskets design

Vi er sundhedskultur med meget fokus på symptomer og diagnoser, hvor smerte fylder meget - og statistikkerne viser at selv om vi er i rasende teknologisk udvikling, bliver sundhedssystemet mere og mere presset, og flere og flere lider af forskellige smerte tilstande. Elastic Stability ønsker at motivere og hjælpe folk til at blive mere "connected", få en bedre feeling for hvordan optimeret bevægelse kan være løsningen for generelt at have det bedre i egen krop og sind.

 

Mange af mine klienter spørger mig ofte om hvilken træningsform og træningsøvelser som er den mest effektive, eller den bedste for dem - det er en jungle derude i dag! Er yoga eller pilates bedst? Hvilken form for yoga skal jeg vælge? Er CrossFit sundt? Er løb for hårdt belastning for mig? Jeg har svage mavemuskler, hvilken øvelse er den bedre for at styrke det området? Skal jeg holde navlen inde mens jeg træner?

Det enkle og for mange meget komplekse svar er at blive bedre til at mærke efter, lær at være tilstede, og have fokus i din træning - kombineres dette med variation er du på god vej. Det er dog vigtigt i denne sammenhæng at det at mærke efter er noget vi skal træne som alt andet, og noget de fleste i dag ville have en god investering i at opsøge en professionel for at få hjælp til.

 

Kroppen fortæller historie

Du er hvad du tænker og spiser er vi vant til at høre, og det passer også i denne sammenhæng. Jeg plejer at sige at de udfordringer du har i dag men kroppen, er helt sikkert en god kombination af genetik og historie. I forhold til kroppen er de spændinger du har i dag, er en billede af hvad du har gjort fra start til i dag. Vi har et genialt design som har en evne til at tilpasse sig de udfordringer som opstår. Hvordan du sidder, står, bevæger dig, ikke bevæger dig, samler følelser og anskuer verden danner grundlag for hvordan din krop er sat sammen og fungerer i dag. 

Dine gener er svære at ændre, og historen er sket, men vi kan bruge den til at lave små retningsskift så din fremtidige historie kan blive anderledes. For at skabe disse små ændringer er første skridt at få en bevidsthed om hvordan hænger sammen, så du ikke bare forstår, men får en fornemmelse for hvad du skal gør for at få det best mulige resultat. Selv om vi i 2017 stadig higer efter at quick fikse det meste, er det i denne sammenhæng de små ændringer som vi på langsigt kan leve med som gør forskellen. 

 

Fascia orienteret træning bør være en del af anden træning

Fascia orienteret træning skal ikke ses som en ny træningsform, men i takt med at vi udvikler en større viden og forståelse af Fascia strukturerne i kroppen, bør den viden være noget som implementeres i træningrutiner uanset træningsform.

At træne med fokus på at træne kroppens elasticitet bør have samme prioritet som træning af eks muskelstyrke og kredsløb.

Nedenfor kan du se en trailer for Hilde Gudding dvd 

 

Hilde Gudding fortæller om Elastic Training Basic

Jeg har lavet denne dvd, fordi jeg mener at traditionel træning har brug for at implementere Fascia orienteret træning, som et element for bedre effekt.

Der er altid individuelle forskelle, så nogle mennesker har mere behov for, og bedre effekt af at tænke mere elastiske komponenter ind i sin træning. Overordnet lever vi i et samfund, der har meget fokus på at effektiv træning primært handler om høj puls, og efterfølgende træningsømhed. Vi har blandt andet mistet fokus på vigtigheden af feelingen (fornemmelsen) i egen krop, når vi bevæger os.

Fascia orienterede øvelser er i denne sammenhæng geniale til at skabe bedre kontakt og fornemmelse af egen krop. Dette giver payback både i hverdagen og under anden form for træning.

 

Fascia orienteret træning skal ikke ses som en ny træningsform, men i takt med at vi udvikler en større viden og forståelse af Fascia strukturerne i kroppen, bør den viden være noget som implementeres i træningrutiner uanset træningsform. At træne med fokus på at træne kroppens elasticitet bør have samme prioritet som træning af eks muskelstyrke og kredsløb.

 

 

Læs mere i disse artikler