Din fod er en fjeder-spiral

Mandag d. 29 februar 2016 af Lotte Paarup

 

Vi har skrevet og vist meget om foden på denintelligentekrop.dk - denne gang vil vi gerne sætte fokus på foden som den fjeder-spiral, den i virkeligheden er, eller i hvert fald bør være.

Et af de bedste billeder om fodens funktion er det, at den fungerer som en fjeder og en spiral. To genialt smarte konstruktioner, der giver foden den drivkraft og støtte, som resten af kroppen er afhængig af fra, netop fra foden. 

 

Mister fjeder og spiral funktion

Et af de helt store problemer med vores fødder i dag, er at de mister denne fjeder-spiral funktion. Desværre er det et resultat at det stive og forudsigelige underlag, vi bevæger os på. De stive og ofte deforme (ift. foden) sko spiller en stor rolle. Og ikke mindst manglende brug af foden, for lidt ganske alm gang på fødder uden sko. Det betyder alt sammen, at foden meget let kan blive stiv, ufleksibel, uelastisk og i det hele taget svag.

 

Fjederen

Hver eneste af fodens 26 knogler fungerer i overført betydning som en individuel fjeder. Er bare en enkelt af disse mange knogler låst lidt for fast, influerer det på hele fodens evne til fjedring – og det påvirker op igennem kroppen. Tilsammen udgør alle knoglerne med deres ophæng via fascia/bindevæv og muskler en funktionel fjedring i hele foden, der kan tilpasse sig underlaget og fungerer som en fjeder til hvert et afsæt, for hvert eneste kridt du tager.

Det er netop det omtalte fascia/bindevæv, der sammen med fodens opbygning, skaber muligheden for denne fjedring. Det er en fjedring, der fortsætter op igennem benet til rygsøjlen. Fjedringen forklarer menneskets evne til at kunne gå og gå og gå, på en meget økonomisk måde. Når nogen mennesker ikke kan det, findes en af de vigtige forklaringer i manglende fjedring og drivkraft for gangen fra fod til rygsøjle og overkrop. Gangen bliver dermed uøkonomisk, stiv og anstrengt.

Fungerer fjederen ikke optimalt, mangler du altså fodens eget kraftsystem, som er essentielt for hvert eneste skridt du tager. I stedet vil du skulle hente kraften et andet sted fra i kroppen, hvilket klart er uhensigtsmæssigt og naturligvis skaber slid og overbelastninger.

I virkeligheden er hele din krop en fjeder. For gangen betyder foden vanvittig meget, og er foden stiv og med dårlig fjedring, betaler resten af kroppen prisen med en dårligere fjedring hele vejen op. Fjedring giver kraft og bevægelse og er et must for at kunne bevæge os økonomisk, ubesværet og hensigtsmæssigt.

 

Spiralen

En anden vigtig og ofte overset del af fodens fjedring er fodens evne til at kunne drejes henover midten af foden. Det bør ske for hvert eneste skridt, hvor foden har brug for at kunne dreje eller twiste henover midten, straks efter hælisæt, når vægten føres videre fremover foden mod forfoden og tæerne til afsæt. Fungerer dette ikke optimalt, vil du lave forskellige kompensationer. Fx overpronere, altså falde for meget ind mod indersiden af foden, så hælen ligesom vælter ind mod midten.

 

To vigtige øvelser

Her viser vi dig to øvelser, hvor du kan arbejde med både fjedringen og spiralen i foden. Det er naturligvis en rigtig god ide at benytte flere øvelser i en opstartsfase, hvor foden skal genvinde sin fjedring og kraft. Men med disse to øvelser kan du komme et stykke vej med det samme…

God fornøjelse!

 

 

Læs mere i disse artikler