Din indkøbskurv er tom.

Brug dine bolde optimalt!

Torsdag d. 19 september 2019 af Lotte Paarup

 

Er det virkelig nødvendigt med forskellige bolde?

Nej, det er ikke nødvendigt. Du kan nøjes med 1 type bold og komme langt. Men forskellige bolde giver dig mulighedenf or at komme igennem i din krop, på en måde som du ikke kan med en enkelt type bold. Det vil her forsøge at give lidt svar på.

Findes den bedste bold?

Vi får også ofte spørgsmålet, om der er en rigtig bold at bruge? Altså hvad er den bedste bold? Det svar kan vi heller ikke komme med, sorry! Det afhænger fuldkommen af din krop og dine behov. Samtidig skal du vide, at forskellige hårdheder, forskellige former, forskellige overflader, forskellige størrelser mv - alt sammen gør noget forskelligt for din krop. Derfor kan vi ikke tillade os at sige, at der er 1 bold, der er den bedste.

2 universalbolde til hele kroppen

Hvad vi siger er, at skal du vælge en universal bold, der kan anvendes til det meste, og til hele kroppen, så anbefaler vi disse 2 slags:

Grønne mini bolde (2 stk) og Franklin Orange soft ball (2 stk)

Det ændrer ikke på, at det er rigtig god ide at bruge forskellige bolde. Specielt hvis du vil komme i dybden og omkring dit bindevæv (fascia).

Her kan du se alle vores bolde og andre redskaber med specielt fokus på bindevævet .

Bindevæv (fascia) binder

Bindevæv (fascia væv) har den super egenskab, at det BINDER SAMMEN. Det vil sige, at det har fantastisk gode egenskaber til at fobinde og overføre i kroppen.

Bliver bindevævet ikke brugt, kan det komme til at binde for meget. Det er her, vi bliver stive, ømme og ikke bevæger et område særlig godt. Det betyder, at vi ikke mærker området klart og rydeligt. Det vil sige, at der kommer ikke tilstrækkelig og tydelig information fra området til hjernen, så din hjerne på den måde ikke kender så tydeligt til området. Dette skaber forvirring på ubevidst plan.

Et farligt område og stressfaktor

Den forstyrrede sansning af din krop skaber en række udfordringer. Din hjerne tolker måske den manglende information måske som et farligt område med fare på færde, selvom det slet ikke er farligt i den forstand. Men det opfattes som en stressfaktor for nervesystemet. 

Iblandt det meget bindevæv, vores kroppe består af, befinder sig en kollo enorm mængde receptorer (med en masse fine navne), der sender beskeder til hjernen, så snart området bevæges eller berøres. Der er ca 6x flere af disse receptorer i bindevævet end i muskelvævet.

Variation er nøglen til at stimulere de mange receptorer

For at alle disse receptorer bliver stimuleret, og for at de forskellige lag af bindevæv stimuleres, gælder det om at variere mest muligt, når du arbejder med din krop. Det gælder både hvad angår bevægelse og træning, og ikke mindst når du arbejder med bolde og masserer din krop. 

Derfor giver det mening med forskellig bolde, som alle stimulerer bindevævet, både receptorerne og selve den fysiske struktur i bindevævet forskelligt. Det gælder også om at arbejde i forskellige retninger, med forskellig tryk og træk samt forskelligt tempo og belastning.

Et netværk i alle retninger

Forestil dig at dit bindevæv er som et netværk af fine tråde i alle retninger, og i mange forskellige lag. Dette væv kan være filtret super meget ind i hinanden, som en hårklump der er svær at rede ud. Er dette tilfældet, skal der virkelig arbejdes. Det gode er, at der løsnes op for det! Og effekten er altid overraskende stor, hvilket du mærker på mange måder, både fysisk og mentalt (man ved også at bindevævet gemmer på din kropshistorie, hvilket er en anden historie...).

Dette bindevæv... noget af det er født til at skulle være mere fast, andet minde fast - afhængig af hvilken funktion det er født til at have i kroppen. På samme måde er nogle mere elastiske og andre mindre elastiske. Bindevævet fungerer nemlig som en slags elastikker overalt i vores kroppe. Det ikke bare binder os sammen, nej det står i høj grad også for produktion af bevægelse, kraft og stødabsorbering. 

Med dette i baghovedet kan du måske næste gang opfinde en variation af dine bevægelser, når du bevæger dig på boldene.Læs også mere om alt dette i de forskellige blog-links nederst.

God fornøjelse med at få det bedre, fra alle os på Den Intelligente Krop :)

Læs mere i disse artikler