Bolde som alternativ stol til børnene holder stadig!

Onsdag d. 01 november 2017 af Lotte Paarup

Den store træningsbold tog sit indtog i det danske som træningsredskab og stol omkring år 2000. Boldene er fortsat meget populære, og vi sætter her fokus på brugena af bolde til børn. Det er nemlig super aktuelt, at tilbyde børnene fra de er helt små, alternativer til stole.

Her viser vi forskellige slags og størrelser bolde, som kan anvedes fra de er ganske små. Du vil opleve, at børn automatisk har lyst at sidde på en bold. De vil også finde trang til at lave alt muligt andet med bolden, og her må man bare lave sit eget ordensreglement :)

Længere nede guider vi dig lidt i de forskellige løsninger...

 

Vi vil samtidig lige sende en lille advarsel

- hvor du lærer lidt om strømpesokker

Husk at være opmærksom på strømpesokker mod et glat gulv. Det er meget let at lave et dumt fald fra bolden med strømpesokker mod et glat gulv, da man ikke har noget fodfæste, samtidig med at bolden også er meget levende.

Generelt er strømpesokker og børn på glatte gulve IKKE nogen god ide. Dels er der en stor fare for at glide, men endnu værre er, at barnet (også voksne) automatisk bevæger sig anderledes, for at kompensere for det glatte underlag.

Vi bruger altså fødderne og tæerne anderledes, og dermed resten af kroppen. Dette er absolut IKKE hensigtsmæssigt i for mange timer hver dag.

Desværre ser vi ofte børn i institutioner bevæge sig rundt på strømpesokker.
Bare tæer eller indesko/hjemmesko med skridsikkert underlag! 

 

Brug for at mærke kroppen

Nogle børn har ekstra brug for at mærke sin krop, dvs nervesystemet og hjernen har brug for at mærke hvor i rummet og på underlaget kroppen befinder sig. Dette kan give en større grounding og dermed bedre følelse af at høre til i det som foregår. Det kan også betyde, at krop og hjerne finder bedre ro, og har en større chance for at koncentrere sig og være tilstede.

Det kan derfor vælre en rigtig god ide for nogle børn at anvende et alternativ til den traditionelle stol. Generelt er det ikke en god ide helt at skifte stolen ud for hele dagen, men at bruge alternativet til at skifte imellem. 

 

 

Forskellige størrelser afhængig af alder og højde

 

Lille træningsbold DIK (Anthrazit - ca. 22 cm)

Dene bold er til de mindste... ca 22. cm i diameter. Samtidig er det en dejlig bold at lege med.

Denne bold er ca samme str som den ovenfor, men den har dupper på overfladen. Det betyder, at det er lidt mere skridsikker, og samtidig giver lidt mere stimuli til kroppen. Det er også en god legebold (se billedet med den røde bold).

 

Redondo Bold Plus, TOGU (38 cm)

Denne bold er større... ca 38 cm i diameter. Den er til de lidt større men
fortsat små børn (se billedet med den grønne bold).

 

Octositz Junior, Multiterning (Grøn)

Denne bold er kantet i sin form, og er derfor mere stabil at sidde på. Samtidig triller den ikke så let væk, og det gør den til en rigtig god stol i et rum, hvor der er brug for at holde styr på den. Siddehøjden er ca 26-28 cm.

 

MyBall

Denne bold er større end ovenfor... Den er 45. cm i diameter, og derfor til lidt større børn.

 

Træningsbold DIK Prof. m Anti Burst System

Denne bold er til både børn og voksne, da den fås fra 55-75 cm i diameter.

 

Ikke en bold men gerne noget der ligner...

Mange har haft stor gavn af en siddepude til børn. Den er lettere at holde styr på, da den ikke triller væk. Den lægges ovenpå stolen, og giver både det ustabile og eftergivelige underlag.
 
Det er en løsning, der fungerer rigtig godt i skolen eller institutionen. Siddepuderne fås specielt til børn, og i flere varianter til voksne. 

 

Dynair Kids - Siddepude til børn

Denne siddepude er specielt i børne størrelse og fås i forskellige farver.

 

AirGo siddepude med pumpe (Grå - 40 x 28 cm)

Denne siddepude er i 1 størrelse, men kan sagtens bruges til børn, så længe det ikke er et meget lille sæde. 

 

Du trækker vejret bedre på et eftergiveligt underlag...

Der kan findes mange fordele ved det ustabile underlag. Men også dit åndedræt har stor gavn af det... så længe du ikke bliver for træt i kroppen af at sidde på det ustabile... så skal du have en pause på en mere passiv og traditionel stol.

Men læs dette indlæg på åndedrættet.nu, som fortæller om det at sidde og dit åndedræt, hvis det interesserer dig?

 

Læs mere i disse artikler