Bliver du lykkelig af en flad mave?

Lørdag d. 21 maj 2011 af Lotte Paarup
Bliver du lykkelig af en flad mave?

Mange kvinder (og mænd) drømmer om, og knokler i store perioder af deres liv for at få en flad mave.

Skulle man tro damebladene, så er det noget nær det mest læste stof, hvordan man får en flad mave – og helst på rekordtid! Det sælger, og vi køber det råt… det bliver fremstillet så bogstaveligt, at en flad mave er vejen til succes og lykke. Med denne lille artikel vil jeg gerne være med til at sætte fokus på et emne, som bliver brugt og misbrugt i en grad, som er helt urimeligt. Det er stort set umuligt at åbne et dameblad i dag, uden der står noget om flade maver.

Er vi ikke mere intelligente end det?

 

Sundhed handler om meget andet end flade maver, fedtprocenter og kondital

Naturligvis betyder taljemål, fedtprocent og kondital en stor del for sundheden, men det kan ikke stå alene. Faktisk, ser vi i dag flere og flere både mænd og kvinder, som slet ikke er så sunde - ej heller glade og lykkelige, selvom de lever op til alle idealkravene, der opstilles i dame og herrebladene.

For år tilbage har jeg selv været med til at sætte meget stort fokus på flade maver – og tilmed i den grad instrueret i, hvordan du trækker maven ind, for at opnå idealet. Jeg er nu blevet klogere, for det er ikke sundt - hverken fysisk eller mentalt. Læs med!

 

Mange sider af sundhed

Vi ved i dag, at personer, der er glade lever længere. Vi ved fx også, at personer med en god åndedrætsfunktion lever længere. Og sådan kunne jeg blive ved med eksempler på vigtige elementer af sundhed, der ligger udover flade maver, fedtprocenter og kondital – men som tæller stort med, når helheden skal gøres op.

Den mentale form betyder meget mere, end de fleste regner med. Jeg har selv prøvet at have meget flad mave i mange år af mit liv, uden at være specielt glad og lykkelig. Men maven, fedtprocenten og konditallet var en form for livline, der var sikker at holde fast i. I dag har jeg langt fra den flade mave, som er idealet for mange, men jeg er gladere end nogensinde. Jeg ved godt, at dette er en banal fremstilling af et emne, der er noget mere komplekst end beskrevet. Men mon ikke det alligevel er et billede, der kan bruges til eftertanke…

Et mentalt panser

Udover at føle sig slankere, mere tiltrækkende osv. så giver den flade mave for mange mennesker en form for ”tryghed”, eller mere præcist et ”mentalt panser”. Sådan forklarer amerikanske Liz Koch dette fænomen. Hun fortæller i sine foredrag om, hvordan det er belejligt for os mennesker bogstaveligt talt at bygge os et muskelpanser, som beskytter vores følelsescenter, vores organer og mest vitale dele af kroppen. Mange mennesker har brug for at beskytte sig mod livet på det mere personlige eller det store globale plan, hvilket kan være helt reelt, men i længden er dette ikke sundt for hverken krop eller sind.

Liz Koch er ekspert i den dybe hoftebøjer, der normalt ikke anses for at være en mavemuskel. Men anatomisk set er den placeret som den dybeste muskel i bugvæggen, og den påvirker i høj grad mavemusklernes funktion. Liz Koch har i over 30 år arbejdet med fokus på denne muskel. Hun beskriver også, hvordan den dybe hoftebøjer reagerer i tæt relation til nervesystemet og er koblet til vores såkaldte ”Fear reflex” mønster. Det vil sige, at musklen reagerer med fx spændinger på både mentale og fysiske belastninger. Dette kan jeg kun tilslutte mig ud fra min erfaring i praksis.

Du kan læse om Liz Koch og hendes metoder i disse 2 bøger:
The Psoas Book
Core Awareness: Enhancing Yoga, Pilates, Exer...

 

Fokus på den flade mave kan ødelægge meget for kroppen…

Det er ekstremt usundt bevidst at gå og trække maven ind. Det er heller ikke sundt at overdrive mavetræningen, hvorved maven kan blive enormt ufleksibel og hård.

 

Din vejrtrækning

Først og fremmest påvirkes din vejrtrækning, som er essentiel for mange (alle) vigtige kropsfunktioner. Det kan du læse meget mere om i alle artiklerne og øvelserne til åndedrættet, eller i min bog om Åndedrættet.

I værste fald kan du vende rundt på dit naturlige vejrtrækningsmønster ved at gå og trække maven ind. Det vil sige, at i stedet for at maven udvider sig og giver efter på en indånding, så sker det omvendte. Eller det som sker for de fleste; at hele vejrtrækningen foregår oppe i bryst og skulderområdet, hvilket er meget ineffektivt. Læs også meget mere om dette i min bog om Åndedrættet.

 

Din fordøjelse

Fordøjelsen påvirkes og den naturlige og nødvendige rytme for tarmene begrænses. Hvis bugvæggen mister sin elasticitet (det gør den, når du overdriver den flade mave), er der ikke længere mulighed for den naturlige stimulering der skal være til tarmene. Den primære årsag er åndedrætsfunktionen, der har løftet sig op i kroppen og væk fra maveområdet - og dermed ikke giver den massage af tarmene som der er naturligt brug for hele dagen. Når vejrtrækningen forandres, sker en forandring i det autonome nervesystem, som fx betyder mindre udskillelse af fordøjelsesenzymer – og disse skal til for at fordøjelsen fungerer.

Den spændte mave betyder også, at du ubevidst stiver kroppen af og bevæger området omkring mave og ryg mindre. Det er dels skidt for ryggen (læs nedenfor), men det er også meget skidt for din fordøjelse, der hele tiden stimuleres gennem dine bens og rygs bevægelser. Det er i stedet for vigtigt, at mavemusklerne bliver en reflektorisk (automatisk) del af kroppens strategier.

 

Din lymfe- og blodcirkulation

I bugvæggen ligger kroppens store hoved blodkar, og der ligger store lymfekar. Blodcirkulation og lymfedrænage er essentielt i bugvæggen. Begge dele blokeres af en mave, der konstant trækker sig ind, eller en bugvæg som er ufleksibel (resultatet af overdreven mavetræning).

 

Din ryg

Du bliver stiv i både ryg, ribben, hofter, bækken, skuldre og nakke, når maven blokerer for alle disse områders naturlige flow og rytme. 

Ryggen bliver stiv og med tiden øm, når spændinger i maven blokerer for fri bevægelse. Det betyder blandt andet nedsat blodcirkulation til rygsøjlen og manglende eller nedsat produktion af ledvæske til rygsøjlens mange led. Ledvæsken produceres ikke, når der mangler bevægelse.

Populært sagt kunne man også sige, at diskus skiverne imellem ryghvirvlerne tørrer ud. Overdreven brug af mavemusklerne kan også give for stor komporession af rygsøjlen, som også kan give problemer. Selvfølgelig støtter mavemusklerne din ryg i dens bevægelser, altså som en beskytter. Men dette er kun tilfældet, hvis mavemusklerne bruges hensigtsmæssigt, reflektorisk og naturligt – ikke ved at gå og holde maven inde.

 

Dine bevægelser

Dine bevægelser hæmmes af for meget fokus på mavemusklerne, og det er efterhånden en gammel skrøne, at du bliver stærkere, jo mere du spænder i mavemusklerne. Så simpelt hænger det desværre ikke sammen. Faktisk bliver du mindre stærk og parat i kroppen, hvis du spænder for meget.

Hvad er bedst: at have en flad mave, men ikke være i stand til at kunne bevæge sig frit, effektivt og optimalt – og dermed have et stift og anstrengt udtrykt i sin krop? Eller at have en sund og naturlig mave, med mulighed for at bevæge sig frit, uhæmmet og effektivt?

 

Stress for kroppen

Også nervesystemet kommer i uorden, hvis mavens fokus overdrives. Der sker det, at den del af nervesystemet, der relaterer til vores kæmp og flygt system (sympatikus) bliver dominerende. Det sker primært, fordi den tiende kranienerve (nervus vagus) ikke får den stimulering/massage, som den skal have gennem både åndedræt og bevægelser. Kroppen udskiller mere stresshormon, dvs. kroppen oplever det som stress at gå og holde maven inde!

Det bliver tilmed sværere at komme af med fedtet på maven, når du er styret af kæmp eller flygt systemet. Maven er et af de naturlige depoter for lagring af fedt, når kroppen er i en tilstand af overlevelse. Hvis kroppen opfatter dit liv eller dens tilstand som dette, så vil den ikke give slip på fedtdepoterne, og tilmed vil den gå efter at fylde dem op!

 

Resultatet er slappe og dårligt fungerende mavemuskler og bækkenbund

Med tiden sker der sågar det, at mavemusklerne bliver slappere og dårligt fungerende at hele tiden at blive spændt kunstigt og unødvendigt meget op. De mister deres elasticitet, dynamik og spændstighed. Bækkenbunden ender også med at blive svag. Det viser sig, at mange umiddelbart meget veltrænede kvinder med flade maver i virkeligheden har et inkontinens problem. Det er ganske enkelt fordi, både bækkenbund og mavemuskler er blevet stive og uelastiske, og dermed svage!  

 

En lille del af kroppen

Budskabet er altså ikke, at mavemusklerne er ligegyldige. Det handler tværtimod om, at de trods alt kun er en lille del af kroppen, og overdreven fokus ødelægger både mavemusklerne selv, ryggen og andre kropsfunktioner. Alt med måde, og vigtigst af alt; med naturlighed!

Jeg har muligvis provokeret nogle med dette skriv. Og der er da ingen tvivl om, at det er både pænt og hensigtsmæssigt ikke at have for meget mave… men overvej dine mål og idealer – måske du kunne blive meget gladere og få en meget bedre kropsfølelse ved at slippe fokus på den flade mave – det virker!

Læs meget mere om den naturlige krop og hvordan den holdes i gang i alle Eric Franklins bøger.

Læs mere i disse artikler