Bækkenbund i topform

Tirsdag d. 18 marts 2014 af Ea Suzanne Akasha
Bækkenbund i topform

Herunder kan læse små uddrag fra bogen
Bækkenbund i topform.

Du kan også downloade en endnu større bid af bogen aller nederst efter teksten...

 

Som en trampolin i bunden af bækkenet

Bækkenbunden ligger som en trampolin i bunden af bækkenet og består af muskler, væv, nerver og kar. Den har form som en ujævn tallerken, er omkring en cm tyk og danner gulvet i kropsstammen. Hos kvinder giver muskeltallerkenen støtte til de indre organer: blære, livmoder og tarm og til åbninger til urinrør, skede og endetarm. Mandens bækkenbund er mindre end kvindens, men har samme funktion. Den giver støtte til de indre organer, men har kun åbninger til endetarm og urinrør. 

Vi taler om bækkenbunden, som om der er tale om en samlet muskelgruppe. Bækkenbunden består imidlertid af tre lag muskler, og hvert muskellag kan isoleres og trænes for sig. Nogle af bækkenbundens muskler går i en slynge rundt om åbninger og kønsorganer. Når disse muskler spænder, mærkes det mest i den bagerste del, hvor muskelmassen er kraftigst og stærkest. Under sammentrækning trækker musklerne sig fremad og klemmer, ja nærmest bøjer, endetarm, urinrør og kvindens skede. Endnu et muskellag går mellem sædeknuderne og trækker disse sammen, og et tredje muskellag er hos kvinden forbundet med klitoris og kønslæber; hos manden er det forbundet med penis.

 

Spændte kæber, spændt bund

Spændte bækkenbundsmuskler skal behandles med afspænding og udspænding og – noget  overraskende – også med afspænding af kæberne. Der er erfaringsmæssigt en sammenhæng mellem spændt bækkenbund og spændte kæber. Giv kæberne en let massage for at få dem til at spænde af: Sid med rank overkrop og giv efter i kæberne, så munden er åben. Anbring knoerne lige under knoglefremspringene i kinderne og træk dem langsomt nedad mod hagen. Gentag fem til ti gange.

 

Bund og inderlår

Lig på ryggen med bøjede ben og fodsålerne i gulvet. Anbring bolden mellem inderlårene. Læg armene ned langs siden eller på maven, hvis det passer bedst. Klem om bolden med lårene samtidig med, at du spænder bækkenbunden. Hold spændingen i et langt klem i 30 sekunder, og gentag endnu to gange. Forestil dig, at du knuser tvebakker eller marengs med bækkenbunden. Træk knæene ind over maven og spænd bækkenbunden, mens du lader benene glide til den ene side og tilbage igen. Slip spændingen og gentag til den anden side.

 

Træk vejret

Sid på en stol med fodsålerne i gulvet eller på gulvet med korslagte ben. Rank dig, sænk skuldrene og
tag en dyb indånding. Læg hænderne med spredte fingre på det nederste af ribbenene, så fingrene
peger mod navlen, mens du trækker vejret ind. Mærk udvidelsen i de nederste ribben. Flyt hænderne, så
håndroden hviler på hoftekammen, og fingrene peger mod eller rører kønsbenet. Mærk udåndingen og en let spænding i de nederste mavemuskler under udåndingen. 

Gør ind- og udånding lige lange – pust gerne ud gennem let lukkede læber, som når du puster på en kop varm kakao. Når det går nemt at finde musklerne, kan du spænde bækkenbunden under udåndingen. Er du skrap, kan du spænde hvert lag for sig.

 

Også noget for mænd

Mænd har også glæde af træning og afspænding af bækkenbunden. Sexlivet bliver mere fornøjeligt, da rejsningen bliver stærkere og længere. Bækkenbundstræning hjælper dermed mænd, der ikke kan, når de ellers gerne vil. Mere end 250.000 danske mænd har af og til rejsningsbesvær, og bækkenbundstræning er en lige så effektiv (og gratis) behandling som potenspiller. Mænd genvinder evnen med muskeltræning, fordi musklerne, der støtter penis og dermed rejsningen, hæfter på bækkenbunden. Mænds bækkenbund kan være for anspændt, hvilket i øvrigt også påvirker rejsningen. Træning giver kropsbevidsthed, så det bliver nemmere at mærke, når musklerne er for opspændte og trænger til afspænding. Læs mere om bækkenbundstræning for mænd i bogen Fra regnorm til anakonda af Søren Ekman; bogen er en kærlig opsang til mænd i alle aldre om den magiske bækkenbundstræning. 

Inkontinens hos mænd er generelt mindre kendt, og bækkenbundstræning har god virkning på efterdryp, som er en mild form for inkontinens, mange mænd kender til. Mænd, der
er opereret i underlivet, vil i mange tilfælde desværre blive inkontinente, og de har god effekt af træningen, men har dog i de fleste tilfælde brug for specialiseret hjælp. Man regner med, at muskeltræning hjælper 70 % af alle inkontinente.

Læs mere i disse artikler