Av, mine (høje) hæle!

Mandag d. 02 april 2012 af Lotte Paarup

Av, mine (høje) hæle!

Jeg har altid gået i tårnhøje hæle – det giver mig lidt ekstra højde (jeg er 165 cm), og så får jeg bare en pænere figur af det! Men jo ældre jeg bliver, desto sværere får jeg faktisk ved at gå i hæle. Fødderne gør ondt, både under og efter turen på den høje hæle. Hvad skyldes det – og er der noget, jeg kan gøre for at træne fødderne til at kunne klare hælene, bare engang imellem? Eller skal jeg erkende, at jeg kommer til at leve resten af livet på flad fod?

Susanne


SVAR FRA LOTTE:

Hej Susanne

Først et stort JA, du skal med det samme beslutte dig for, at din tid på de høje hæle er slut! Med det du beskriver, vil du kun få flere og flere problemer ved brug af høje hæle som tiden går. I virkeligheden burde ingen kvinder gå i høje hæle – i hvert fald ikke til daglig, kun til meget pænt brug, og dermed en sjælden gang imellem.

Du syntes, at du får en pænere figur i høje hæle. Jeg vil tillade mig at tvivle på det… godt nok føles benene længere, og du føler dig lettere ”deroppe”, men kropsholdningen bliver ikke nødvendigvis bedre af at være i høje hæle, oftest tværtimod. Det er et unaturligt og skævt underlag for kroppen, og den er nødt til at kompensere for dette. Det sker med en forandret (negativ) kropsholdning, hvor hele kroppen betaler prisen – både knæ, hofter, bækken, ryg, nakke og skuldre. Kroppen reagerer som en kædereaktion på føddernes beskaffenhed – dvs. med forandret holdning, brug og dermed stor risiko for overbelastning og problemer, der kan være meget svære at komme af med. Og naturligvis betaler fødderne en høj pris, som du allerede mærker.

Mange føler også, at brysterne får et løft – desværre gælder et samme for maven, der også automatisk buler, når du indtræder de høje hæle. Mange kvinder trækker derfor maven ind, og nu kan de ikke trække vejret, de får ondt af at gå og spænde og ryggen giver problemer. Eller mister maven fuldstændig sin spændstighed, fordi holdningen er forandret, ofte med et forøget lændesvaj – det er nu ryggen, der betaler prisen igen.

Udover at droppe de høje hæle mest muligt, kan du også med stor effekt træne dine fødder, så de er så stærke og smidige som muligt. På min hjemmeside kan du finde en gratis e-Bog med et skriv om fødderne og et træningsprogram. Se det på www.denintelligentekrop.dk

Jeg vil slutte af med at give dig min bedste førstehjælp, til dig der elsker de høje hæle:
*Varier mellem høje og flade sko
*Veksl imellem forskellige sko i løbet af en dag
*Tag skoene af så mange gange som muligt i løbet af dagen
*Træn dine fødder
*Massér dine fødder så ofte som muligt
*Bevæg dine fødder i alle retninger hver dag
*Find smarte flade sko
*Brug ToeSox (tåsokker) i skoene til at stimulere fødderne
*Brug et støddæmpende indlæg der kan ligge forrest i skoene
*Brug penge på en fodbehandling hver 5.-6. uge
*Gå på bare fødder hjemme
*Tænk dagligt på fødderne

Håber dine fødder bliver glade!

Med venlig hilsen Lotte Paarup

Læs mere i disse artikler
  • Fup og fakta om høje hæle og din krop - alle kvinder, læs med!