5 tips til at holde vægten

Fredag d. 02 april 2010 af Lotte Paarup
5 tips til at holde vægten

1 - Gå en rask tur hver dag på minimum en halv time. Den daglige travetur er super effektiv, når man vil tabe sig, fordi man både forbrænder kalorier og træner muskler, samtidig med at det sætter gang i fordøjelsessystemet og blodcirkulationen. Under gåturen er det er vigtigt, at man presser sig selv og kommer op i tempo, så hvis man er i god form, skal der lidt mere kul på.

2 - Læg dig IKKE på sofaen efter aftensmaden. Vi har det med at smide os på sofaen efter aftensmåltidet, og det er den rene gift for vægttabet. Ved fysisk inaktivitet får den netop indtagne mad rigtig lov til at sætte sig på sidebenene. Hold dig derfor i bevægelse, efter du har tygget om munden, for eksempel kan du rydde op, lægge tøj sammen eller begive dig ud på den daglige gåtur.


3 - Vælg motionsformer, der passer til dit stress-niveau. Hvis der i forvejen er alt for få timer i dit døgn, så kan det give bagslag at køre sig selv for hårdt i fitnesscenteret. Hvis du presser dig selv alt for meget, mens du er stresset, kommer der ubalance i nervesystemet, og det får kroppen til at holde på fedtet. Derfor skal du vælge afstressende motionsformer som yoga og pilates, der får din krop i balance.

4 - Dyrk sport. Svømning er et rigtig godt redskab til at tabe vægt. Man bruger alle musklerne i kroppen, og samtidig giver vandet velvære. Hvis man er til fitness, kommer man ikke uden om spinning, som er super effektivt. Er man mere til boldspil, så er alt som squash, fodbold, håndbold og badminton vejen frem. Det er dog bedst, hvis man kan lidt i forvejen og finder en jævnbyrdig modstander så bolden ikke går i stå for ofte.

5 - Lav vejrtrækningsøvelser. Mange har en overfladisk vejrtrækning, der sidder i skuldrene, så man ikke får luft helt ned i maven. Derfor bør man flere gange dagligt læne sig tilbage i en stol, eller eventuelt lægge sig ned, og tage 10-15 dybe vejtrækninger. Hver gang, vi trækker vejret dybt, får vi masseret vores organer og tarme, og det sætter gang i både blodcirkulationen, fordøjelsen og udskillelsen af affaldsstoffer – og dermed vægttabet.