10 videoklip med grundøvelser for dine fødder

Tirsdag d. 23 januar 2018 af Lotte Paarup

Disse 10 videoklip med grundøvelser for dine fødder instrueres af Lotte Paarup. Øvelserne er lavet i samarbejde med foreningen for Danske Fodterapeuter. 

Du kan gå igang med det samme, og øvelsernekan udføres både med og uden redskaber. Du instrueres hele vejen igennem.

Øvelserne kan bruges hver for sig eller som et samlet træningsprogram.

 

Vi tilbyder også workshops, kurser og individuel vejledning samt træning af fødder.
 

Se her for at læse mere om Workshop - Sunde fødder hvor alle kan deltage

Se her og læs mere om fagkurset Sunde fødder kursus

Se her og læs mere om individuel vejledning

 

Lotte Paarup står bag Den Intelligente Krops store arbejde for fødderne igennem en lang årrække. 
 

Lotte fortæller her om sin interesse for fødder:
 

Personligt startede min interesse for fødder for 25 år siden, hvor jeg måtte stoppe til håndbold på grund af en fodskade, som jeg ikke kunne komme til livs. Siden da har jeg været meget nysgerrig på fødderne. Min interesse for fødder eksploderede i takt med, at jeg gravede dybere ned i Pilates-træningssystemet, hvor fødderne fylder rigtig meget, når det handler om træning i de klassiske Pilates-maskiner. Udover det funktionelle og fysiske aspekt af vores fødder interesserer jeg mig også meget for den mentale side af fødderne. Jeg arbejder meget med grounding, jordforbindelse eller hvad du vil kalde det. Fødderne er en meget vigtig del af at mærke sig selv. 

 

God fornøjelse med øvelserne!
 

Hvis du vælger at bruge redskaberne vist i øvelserne, kan du finde de forskellige redskaber til fødderne her .

 

 

Øvelse 1 : Få en levende fod

I denne øvelse skal du arbejde med din svang. Du skal massere den, gøre den smidig og vække musklerne til live.

Du skal bruge en Massagebold, nubret eller dine fingre. Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Øvelse 2 : Vrid foden som en karklud

I denne øvelse skal du vride din fod, lidt ligesom når du vrider en karklud. Det er en bevægelse, som din fod skal kunne, for at du bruger foden og benet optimalt.

Du skal bruge en bold eller dine fingre. Din fod vil elske, hvis du gør begge dele.

Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Øvelse 3 : Styrk din storetå

Denne øvelse er ren styrketræning for din storetå. Dels styrker du svangbuen, men øvelsen er også god for din gang og dit løb.

Du skal bruge en blød bold , fingrene eller gulvet.

 

 

 

Øvelse 4 : Få bomstærke tæer

Denne øvelse er styrketræning for dine tæer. Alle dine tæer betyder meget for din fods struktur, kraft, styrke og specielt for dine fodbuer.

Du kan med fordel bruge en træningselastik , som du bruger til anden træning, eller du kan bruge dine fingre. Elastikken bør dog ikke være af den hårde slags, men helst en ganske let en.

 

 

 

Øvelse 5 : Flet fingre med dine tæer

Denne øvelse er med til at skabe plads i forfoden og til dine tæer. Du skal arbejde med fodens og tæernes smidighed og give liv til dine muskler.

Du skal bruge dine fingre eller en speciel tåsok, My-Happy Feet sokker .

 

 

 

Øvelse 6 : Knyt og spred dine tæer

Denne øvelse handler om din forfod. Du skal bruge din koordination, og du skal øve dig, så du får lige så levende fødder som en baby.

Du kan udføre øvelsen med en blød bold eller uden brug af hjælpemidler. Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Øvelse 7 : Få en smidig forfod

Denne øvelse smidiggør og strækker din forfod, som ofte kan være stram.

Du skal bruge en bold eller dine fingre. Det kan være en fordel, at gøre begge dele.

Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Øvelse 8 : Styrk din svangbue

Denne øvelse styrker din svangbue. Svangbuerne er vigtige for hele din krop, både når du står og går.

Du skal bruge en blød bold og en Thera-Band træningselastik 2,5 m. . Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Elastikken bør dog ikke være af den hårde slags, men helst en ganske let en. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Øvelse 9 : Få smidige tæer

I denne øvelse arbejder du med smidigheden i dine tæer. Det er vigtigt, at du har en god smidighed i alle dine tæer og specielt i storetåen.

Du skal bruge en blød bold , dine fingre eller gulvet. Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Øvelse 10 : Stræk achillessene

I denne øvelse skal du strække din akillessene og din lægmuskel, så du får bedre smidighed og større blodcirkulation.

Du skal bruge en blød bold eller gulvet. Du skal være opmærksom på, at massagebolde kommer i flere størrelser, hårdhede og med forskellige overflader, hvorfor de vil bearbejde din fod forskelligt. Spørg eventuelt din fodterapeut til råds.

 

 

 

Læs mere i disse artikler